Riskienhallinta tulosohjaukseen kuuluvassa tulossopimuksen valmisteluvaiheessa ministeriöiden näkökulmasta
Aitta, Matti (2017)
Aitta, Matti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää ministeriöiden näkökulmasta, miten riskienhallinta huomioidaan eri ministeriössä tulossopimusten valmisteluvaiheessa, mitä eri tekijöitä tähän ilmiöön liittyy ja miten ne suhteutuvat toisiinsa. Tutkimuskysymykseksi asetettiin: ”Millä tavoin riskienhallinta on mukana tulossopimuksen valmisteluvaiheessa ministeriön näkökulmasta?” Valtionhallinnossa on käytössä tulosohjausprosessi, jolla ministeriö ohjaa alaisuudessaan olevia virastoja sopimalla virastojen kanssa yhteisesti tulossopimuksen vuosittaisista tavoitteista neljän vuoden sykleissä. Tulostavoitteet johdetaan hallitusohjelmasta, virastojen lakisääteisistä tehtävistä, hallinnonalan strategiasta sekä talousarviosta.
Tulossopimuksen valmisteluvaiheen riskienhallinnalla pyritään varmistamaan oikeanlaisten tavoitteiden asettaminen sekä tunnistamaan ja hallitsemaan tavoitteiden saavuttamista uhkaavia riskejä. Tulosopimuksen valmisteluvaiheen riskienhallinnasta ei ole nimenomaisesti säädetty laissa eikä ohjeistettu erikseen muutoin kattavissa tulosohjausohjeistuksessa, valtionhallinnossa annetuissa riskienhallinnan ohjeissa tai suosituksissa.
Tutkimuksen tarkoitus oli antaa suosituksia, millä tavoin tulosohjaavissa ministeriöissä voitaisiin kehittää tulossopimuksen valmisteluvaiheen riskienhallintaa. Tutkimuksen tulosten ja suositusten pohjalta tullaan laatimaan yhteinen ohjeistus ministeriöille riskienhallinnan huomioimisesta tulossopimuksen valmisteluvaiheessa.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut ja analyysimenetelmänä oli laadullinen aineistolähtöinen sisältöanalyysi. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui riskienhallinnan ja tulosohjausprosessin käsitteistä. Haastattelut tehtiin vuoden 2017 maaliskuun ja huhtikuun välisenä aikana. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ministeriöiden edustajilta, jotka valittiin ei-satunnaisesti hyödyntäen lumipallo- ja eliittiotantaa. Haastatelluista muodostui harkinnanvarainen näyte ja haastatellut henkilöt olivat roolinsa puolesta tulosohjauksen parhaita asiantuntijoita. Teemahaastatteluihin osallistui 19 henkilöä kahdeksasta ministeriöstä.
Tulosten perusteella kaikissa kahdeksassa ministeriössä riskienhallinta oli huomioitu tulossopimuksen valmisteluvaiheessa, mutta systemaattisesti sitä toteutettiin vain kahdessa ministeriössä. Näissä kahdessa ministeriössä riskienhallinta oli ohjeistettu riittävän kattavasti, millä myös voidaan edesauttaa riskienhallinnan hyödyntämistä päätöksenteon tukena.
Tulosten perusteella suositellaan, että tulosohjaavien ministeriöiden tulosohjaajien ja tulosohjauksen kehittämisestä ja koordinoinnista vastaavien tulisi arvioida, onko tulossopimuksen valmisteluvaiheessa tehtävä riskienhallinta riittävän systemaattista, ja millä tavoin sitä voisi kehittää systemaattisempaan suuntaan. Lisäksi suositellaan, että he kehittäisivät omaan toimintaansa liittyvää riskienhallintaa systemaattisemmaksi. Lisäksi suositellaan, että he ohjeistaisivat virastojen tulossopimuksen valmisteluvaiheen riskienhallinnasta ja käsittelisivät tulossopimuksen valmisteluvaiheeseen liittyvää riskienhallintaa niissä hallinnonalan laajuisissa yhteistyöryhmissä, joiden toimeksiantoon kuuluu tulosohjausprosessin ja riskienhallinnan kehittäminen. Tutkimuksen tulosten perusteella tässä mainitut suositukset lisäävät riskienhallinnan systemaattisuutta ja hyvien käytänteiden jakamista tulossopimuksen valmisteluvaiheessa.
Tulossopimuksen valmisteluvaiheen riskienhallinnalla pyritään varmistamaan oikeanlaisten tavoitteiden asettaminen sekä tunnistamaan ja hallitsemaan tavoitteiden saavuttamista uhkaavia riskejä. Tulosopimuksen valmisteluvaiheen riskienhallinnasta ei ole nimenomaisesti säädetty laissa eikä ohjeistettu erikseen muutoin kattavissa tulosohjausohjeistuksessa, valtionhallinnossa annetuissa riskienhallinnan ohjeissa tai suosituksissa.
Tutkimuksen tarkoitus oli antaa suosituksia, millä tavoin tulosohjaavissa ministeriöissä voitaisiin kehittää tulossopimuksen valmisteluvaiheen riskienhallintaa. Tutkimuksen tulosten ja suositusten pohjalta tullaan laatimaan yhteinen ohjeistus ministeriöille riskienhallinnan huomioimisesta tulossopimuksen valmisteluvaiheessa.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut ja analyysimenetelmänä oli laadullinen aineistolähtöinen sisältöanalyysi. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui riskienhallinnan ja tulosohjausprosessin käsitteistä. Haastattelut tehtiin vuoden 2017 maaliskuun ja huhtikuun välisenä aikana. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ministeriöiden edustajilta, jotka valittiin ei-satunnaisesti hyödyntäen lumipallo- ja eliittiotantaa. Haastatelluista muodostui harkinnanvarainen näyte ja haastatellut henkilöt olivat roolinsa puolesta tulosohjauksen parhaita asiantuntijoita. Teemahaastatteluihin osallistui 19 henkilöä kahdeksasta ministeriöstä.
Tulosten perusteella kaikissa kahdeksassa ministeriössä riskienhallinta oli huomioitu tulossopimuksen valmisteluvaiheessa, mutta systemaattisesti sitä toteutettiin vain kahdessa ministeriössä. Näissä kahdessa ministeriössä riskienhallinta oli ohjeistettu riittävän kattavasti, millä myös voidaan edesauttaa riskienhallinnan hyödyntämistä päätöksenteon tukena.
Tulosten perusteella suositellaan, että tulosohjaavien ministeriöiden tulosohjaajien ja tulosohjauksen kehittämisestä ja koordinoinnista vastaavien tulisi arvioida, onko tulossopimuksen valmisteluvaiheessa tehtävä riskienhallinta riittävän systemaattista, ja millä tavoin sitä voisi kehittää systemaattisempaan suuntaan. Lisäksi suositellaan, että he kehittäisivät omaan toimintaansa liittyvää riskienhallintaa systemaattisemmaksi. Lisäksi suositellaan, että he ohjeistaisivat virastojen tulossopimuksen valmisteluvaiheen riskienhallinnasta ja käsittelisivät tulossopimuksen valmisteluvaiheeseen liittyvää riskienhallintaa niissä hallinnonalan laajuisissa yhteistyöryhmissä, joiden toimeksiantoon kuuluu tulosohjausprosessin ja riskienhallinnan kehittäminen. Tutkimuksen tulosten perusteella tässä mainitut suositukset lisäävät riskienhallinnan systemaattisuutta ja hyvien käytänteiden jakamista tulossopimuksen valmisteluvaiheessa.