Extreme programming ohjelmistokehityksen opetuksessa : Case: Jyväskylän Ammattikorkeakoulu, Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
Hanhela, Janne (2017)
Hanhela, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103016394
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelmassa opetetaan ohjelmistokehitystä erityisesti web- ja pelialoille. Ohjelmistokehitys on kuitenkin hyvin haastavaa ja syvempi oppiminen tapahtuu kurssien jälkeen eikä niiden aikana.
Tarkoituksena oli selvittää, miten Extreme programmingin käytäntöjä voitaisiin hyödyntää ohjelmistokehityksen opetuksessa, jotta opiskelijoiden oppiminen helpottuisi ja he voisivat toimia paremmin ohjelmistokehitysprojekteissa työelämässä.
Kehittämistutkimus toteutettiin kolmessa syklissä, joiden aiheet olivat: mikä opetuksen nykytilanne on, mitä Extreme programming on ja miten sitä on käytetty ohjelmistokehityksen opetuksessa tähän mennessä. Kussakin syklissä käytiin läpi seuraavat vaiheet: selvitys, analyysi ja reflektio. Ensin käytiin läpi aineisto, sen jälkeen aineiston pohjalta tehtiin päätelmiä ja tulkintoja ja lopuksi reflektoitiin uutta tietoa ja sen pohjalta kehitettiin ongelmakuvausta ja kehitysehdotusta. Näiden syklien lopputuloksena luotiin kehitysehdotus tutkinto-ohjelmalle.
Kehitysehdotuksessa nousi erityisesti esiin pariohjelmointi opetuksen apuna ja testipohjaisen kehityksen opettaminen. Lisäksi käytännön projektityöskentelyyn tuotiin mukaan mallintaminen.
Työskentelyn aikana nousi esiin myös kysymys: pitäisikö ohjelmistokehityksen koulutukseen kehittää oma prosessimalli, joka antaisi hyvän yleiskuvan ja osaamisen sekä perinteisen että ketterän kehityksen työskentelytavoista ja sovellutuksista.
Tarkoituksena oli selvittää, miten Extreme programmingin käytäntöjä voitaisiin hyödyntää ohjelmistokehityksen opetuksessa, jotta opiskelijoiden oppiminen helpottuisi ja he voisivat toimia paremmin ohjelmistokehitysprojekteissa työelämässä.
Kehittämistutkimus toteutettiin kolmessa syklissä, joiden aiheet olivat: mikä opetuksen nykytilanne on, mitä Extreme programming on ja miten sitä on käytetty ohjelmistokehityksen opetuksessa tähän mennessä. Kussakin syklissä käytiin läpi seuraavat vaiheet: selvitys, analyysi ja reflektio. Ensin käytiin läpi aineisto, sen jälkeen aineiston pohjalta tehtiin päätelmiä ja tulkintoja ja lopuksi reflektoitiin uutta tietoa ja sen pohjalta kehitettiin ongelmakuvausta ja kehitysehdotusta. Näiden syklien lopputuloksena luotiin kehitysehdotus tutkinto-ohjelmalle.
Kehitysehdotuksessa nousi erityisesti esiin pariohjelmointi opetuksen apuna ja testipohjaisen kehityksen opettaminen. Lisäksi käytännön projektityöskentelyyn tuotiin mukaan mallintaminen.
Työskentelyn aikana nousi esiin myös kysymys: pitäisikö ohjelmistokehityksen koulutukseen kehittää oma prosessimalli, joka antaisi hyvän yleiskuvan ja osaamisen sekä perinteisen että ketterän kehityksen työskentelytavoista ja sovellutuksista.