Työpajan rakentaminen hyönteisproteiinituotteiden asiakasymmärryksen kasvattamiseksi
Jaakkola, Anna-Kaisa (2017)
Jaakkola, Anna-Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716658
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi hyönteismaatalouden tutkimustarpeesta ja opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisesta kiinnostuksesta ekologiseen kestävyyteen. Työn toimeksiantajana toimi Finsect Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa osallistava työpaja, jossa kartoitettiin mahdollisten tulevien asiakkaiden arvoja, tarpeita ja ennakkoluuloja hyönteisproteiinituotteita kohtaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida työpajasta saatua materiaalia asiakasymmärryksen, hyönteismaatalouden ja sen liiketoimintamahdollisuuksien kautta.
Teoriaosuudessa keskityttiin hyönteismaatalouden, alan liiketoimintamahdollisuuksien, asiakasymmärryksen ja sen keräämisen teemoihin. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka menetelmänä käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Työhön kuului toiminnallinen osuus, työpaja. Työpaja suunniteltiin teoriaosuuden pohjalta ja sen avulla kerättiin aineistoa mahdollisista tulevista kuluttajista ja heidän suhtautumisestaan hyönteisproteiineja kohtaan.
Työpajan materiaalit analysoitiin ja niiden pohjalta nousi neljä pääteemaa. Nämä teemat olivat: erilaiset syyt kiinnostukseen hyönteisproteiineja kohtaan, avoimuus hyönteisproteiinituotteiden maistamiseen, kiinnostus hyönteismaatalouteen ja sen etiikkaan. Työpajan materiaalien analyysin kautta annettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle sekä yleisesti toimialalle. Kehittämisehdotukset koskivat potentiaalisia asiakassegmenttejä, hyönteisproteiinituotteiden markkinointia ja tuotteiden ulkonäköön, muotoon ja hintaan liittyviä ehdotuksia.
Teoriaosuudessa keskityttiin hyönteismaatalouden, alan liiketoimintamahdollisuuksien, asiakasymmärryksen ja sen keräämisen teemoihin. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka menetelmänä käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Työhön kuului toiminnallinen osuus, työpaja. Työpaja suunniteltiin teoriaosuuden pohjalta ja sen avulla kerättiin aineistoa mahdollisista tulevista kuluttajista ja heidän suhtautumisestaan hyönteisproteiineja kohtaan.
Työpajan materiaalit analysoitiin ja niiden pohjalta nousi neljä pääteemaa. Nämä teemat olivat: erilaiset syyt kiinnostukseen hyönteisproteiineja kohtaan, avoimuus hyönteisproteiinituotteiden maistamiseen, kiinnostus hyönteismaatalouteen ja sen etiikkaan. Työpajan materiaalien analyysin kautta annettiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle sekä yleisesti toimialalle. Kehittämisehdotukset koskivat potentiaalisia asiakassegmenttejä, hyönteisproteiinituotteiden markkinointia ja tuotteiden ulkonäköön, muotoon ja hintaan liittyviä ehdotuksia.