Case Contoso: Muutosviestinnän kehittäminen paikallisessa organisaatiossa
Päivinen, Ville (2017)
Päivinen, Ville
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716681
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tuotettiin osana asiakkaan projektitoimeksiantoa globaalille teknologiayhtiölle. Kuten moneen muuhunkin teknologiayritykseen, liike-elämän toimintaympäristön ulkoiset sekä sisäiset paineet ovat ajaneet myös kohdeorganisaation tekemään suuria linjauksia organisaationsa toimintamalleihin. Vuonna 2015 kohdeorganisaatio ilmoitti muutoksesta palveluorganisaatiossaan, joka on kohdeorganisaation yksi suurimmista liiketoimintayksiköistä. Muutoksen myötä eri maaorganisaatioiden omia palvelutoimintayksiköitä lakkautettiin, ja palveluorganisaation henkilöstö sulautettiin maaorganisaatioista aikavyöhykkeen mukaisiin osaamisyksiköihin (engl. capability pillars). Tämä strateginen muutos perusteltiin sillä, että siiloutuneet ja pienet maaorganisaatiot eivät pystyneet enää vastaamaan isoihin asiakashanketarpeisiin.
Opinnäytetyössä tutkittiin muutosviestintää kohdeorganisaatiossa tapahtuvan muutosprosessin aikana. Tutkimusvaiheessa palveluorganisaation työntekijöitä haastateltiin organisaatiomuutokseen, muutosjohtamiseen sekä viestintään liittyen. Kehittämistehtävän tuloksista voidaan todeta, että muutosviestinnässä oli selkeästi kehittämisen varaa varsinkin muutosprosessin ollessa käynnissä. Muutosviestintä koettiin muutosprosessin aikana geneeriseksi. Muutostilanteen alussa viestintä oli erinomaista, mutta muuten se ontui läpi muutosprosessin aina loppuhetkille saakka. Vasta muutosprosessin päätytttyä ja uuden organisaation muodostuttua viestintä parantui huomattavasti. Niin kuin usein muutostilanteissa, viestintä muodostui muutosprosessin akilleen kantapääksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää muutosviestinnän muistilista, joka palvelisi kohdeorganisaation Suomen yksikköä tulevissa muutostilanteissa. Muistilistaa noudattamalla pyritään varmistamaan työntekijöiden tyytyväisyys ja sitouneisuus alati muuttuvassa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyössä tutkittiin muutosviestintää kohdeorganisaatiossa tapahtuvan muutosprosessin aikana. Tutkimusvaiheessa palveluorganisaation työntekijöitä haastateltiin organisaatiomuutokseen, muutosjohtamiseen sekä viestintään liittyen. Kehittämistehtävän tuloksista voidaan todeta, että muutosviestinnässä oli selkeästi kehittämisen varaa varsinkin muutosprosessin ollessa käynnissä. Muutosviestintä koettiin muutosprosessin aikana geneeriseksi. Muutostilanteen alussa viestintä oli erinomaista, mutta muuten se ontui läpi muutosprosessin aina loppuhetkille saakka. Vasta muutosprosessin päätytttyä ja uuden organisaation muodostuttua viestintä parantui huomattavasti. Niin kuin usein muutostilanteissa, viestintä muodostui muutosprosessin akilleen kantapääksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää muutosviestinnän muistilista, joka palvelisi kohdeorganisaation Suomen yksikköä tulevissa muutostilanteissa. Muistilistaa noudattamalla pyritään varmistamaan työntekijöiden tyytyväisyys ja sitouneisuus alati muuttuvassa toimintaympäristössä.