Sairaanhoitajan ammatti-identiteetin muodostuminen monimuotokoulutuksessa
Majuri, Anne (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Majuri, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716689
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata sairaanhoitajan ammatti-identiteetin muodostumista monimuotokoulutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa monimuotokoulutuksen kehittämiseksi ja ammatti-identiteetin kasvun tueksi opiskeltaessa sairaanhoitajaksi monimuotokoulutuksessa. Verkko-opinnoista ja ammatti-identiteetistä on aikaisempaa tutkimustietoa jo olemassa. Uusi pedagoginen lähestymistapa tutkintoon johtavassa koulutuksessa mahdollistaa opiskelun, työ -ja perhe-elämän yhteensovittamisen. Sairaanhoitajan identiteetti muodostuu prosessinomaisesti opiskeluaikana. Sosiaalinen yhteenkuuluvuuden tunne on tärkeä osa ammatti-identiteetin muodostumista.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin neljän opiskelijan kokemuksia opiskelusta monimuotototeutuksessa ja sen vaikutusta ammatti-identiteetin muodostumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastateltavat valikoituivat tarkoituksenmukaisen otannan perusteella opiskelijoihin, jotka opiskelevat sairaanhoitajiksi monimuotokoulutuksessa. Tuloksia tarkasteltiin teemoittelemalla ja tulkitsemalla aineistoa teoreettista taustaa vasten.
Johtopäätöksinä esitellyt kohdat nostavat esiin monimuotokoulutuksen erityispiirteitä. Opinnäytetyössä esitellyt tulokset mukailivat hyvin pitkälti aikaisempia tutkimustuloksia. Monimuotokoulutuksessa ammatti-identiteetin kasvun kannalta tärkeimpiä tekijöitä olivat yhteenkuuluvuus, oma motivaatio ja halu reflektioon, vapaus sekä kädentaitojen harjoittelun suhde sairaanhoitajan asiantuntijan roolin omaksumiseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää monimuotokoulutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin neljän opiskelijan kokemuksia opiskelusta monimuotototeutuksessa ja sen vaikutusta ammatti-identiteetin muodostumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastateltavat valikoituivat tarkoituksenmukaisen otannan perusteella opiskelijoihin, jotka opiskelevat sairaanhoitajiksi monimuotokoulutuksessa. Tuloksia tarkasteltiin teemoittelemalla ja tulkitsemalla aineistoa teoreettista taustaa vasten.
Johtopäätöksinä esitellyt kohdat nostavat esiin monimuotokoulutuksen erityispiirteitä. Opinnäytetyössä esitellyt tulokset mukailivat hyvin pitkälti aikaisempia tutkimustuloksia. Monimuotokoulutuksessa ammatti-identiteetin kasvun kannalta tärkeimpiä tekijöitä olivat yhteenkuuluvuus, oma motivaatio ja halu reflektioon, vapaus sekä kädentaitojen harjoittelun suhde sairaanhoitajan asiantuntijan roolin omaksumiseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää monimuotokoulutuksen kehittämisessä.