"Salliva asenne on kaiken A ja O" : Varhaiskasvattajien kokemuksia liikuntakasvatuksesta päiväkodissa
Piiroinen, Suvi (2017)
Piiroinen, Suvi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816754
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin, Kutalan päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuoda esiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla päiväkodissa tarjottavan liikuntakasvatuksen tilannetta. Tämä opinnäytetyö toimii pohjana mahdolliselle kehitystyölle kyseisessä varhaiskasvatuksen yksikössä.
Aineiston keruumenetelmänä käytettiin haastattelulomakkeita, joissa oli kymmenen avointa kysymystä. Tutkimukseen osallistui Kutalan päiväkodin henkilökuntasta eri ammattiryhmiä. Tutkimus ei ollut suunnattu vain ryhmien lastentarhanopettajille, vaan kaikille jotka toimivat yksikössä kasvatusvastuullisina.
Päiväkodin henkilökunta oli tutustunut uuteen valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja sen pohjalta päiväkodin toimintaa on muokattu lasta vielä enemmän osallisvammaksi. Laadukkaan liikuntakasvatuksen toteuttaminen koettiin olevan lähtöisin luovasta ja motivoituneesta varhaiskasvattajasta. Esiin nousi sääntökeskeisyyden negatiivinen vaikutus lasten liikuntaan. Liikunnan nähtiin olevan osa lapsen jokapäiväistä elämää, riippumatta paikasta, ajasta tai tilanteesta.
Päiväkodin varhaiskasvattajilta saadusta aineistosta nousi esiin ideoita, joiden pohjalta liikuntakasvatusta voidaan tilaajan organisaatiossa jatkossa hyödyntää. Varhaiskasvattajien omat näkemykset myös kehittämistyöstä on tuotu tässä tutkimuksessa esille.
Aineiston keruumenetelmänä käytettiin haastattelulomakkeita, joissa oli kymmenen avointa kysymystä. Tutkimukseen osallistui Kutalan päiväkodin henkilökuntasta eri ammattiryhmiä. Tutkimus ei ollut suunnattu vain ryhmien lastentarhanopettajille, vaan kaikille jotka toimivat yksikössä kasvatusvastuullisina.
Päiväkodin henkilökunta oli tutustunut uuteen valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja sen pohjalta päiväkodin toimintaa on muokattu lasta vielä enemmän osallisvammaksi. Laadukkaan liikuntakasvatuksen toteuttaminen koettiin olevan lähtöisin luovasta ja motivoituneesta varhaiskasvattajasta. Esiin nousi sääntökeskeisyyden negatiivinen vaikutus lasten liikuntaan. Liikunnan nähtiin olevan osa lapsen jokapäiväistä elämää, riippumatta paikasta, ajasta tai tilanteesta.
Päiväkodin varhaiskasvattajilta saadusta aineistosta nousi esiin ideoita, joiden pohjalta liikuntakasvatusta voidaan tilaajan organisaatiossa jatkossa hyödyntää. Varhaiskasvattajien omat näkemykset myös kehittämistyöstä on tuotu tässä tutkimuksessa esille.