Nuoret brändien mediakuluttajina : case Pirkka Media
Närvänen, Karoliina (2017)
Närvänen, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016857
Tiivistelmä
Viestintäkanavien kasvun määrä ja erityisesti sosiaalinen media ovat lisänneet painetta laadukkaaseen, nopeaan ja oivaltavaan viestintään. Nuorempi sukupolvi on kasvanut hyvin pitkälti internetin mukana jo lapsuudesta asti. Vaikka sosiaalinen media on lisännyt yritysten mahdollisuuksia viestiä laajemmin eri kanavissa, tulee yrityksen tuntea asiakkaansa ja heidän tarpeensa, jotta viestiminen sosiaalisessa mediassa ja yrityksen muissa kanavissa olisi kannattavaa ja tuloksellista.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kesko Oyj:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista sisältöä ja missä kanavissa nuoret 18–34-vuotiaat toivovat Pirkka Medialta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ovatko nuoret kiinnostuneita asiakaslehdistä ja onko painetuille lehdille vielä tulevaisuudessa kysyntää.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan tarkemmin viestintää sosiaalisessa mediassa ja tarkastellaan sitä erityisesti nuorten näkökulmasta. Lisäksi keskitytään asiakaslehtien tilanteeseen 2010-luvulla. Viitekehyksen avulla luodaan ymmärrys tutkimusaiheesta, jonka jälkeen siirrytään käsittelemään tutkimusaineistoa.
Opinnäytetyöhön liittyvä kysely toteutettiin Kesko Oyj:n Kylä-asiakasyhteisössä vuoden 2017 kesällä. Kysely keräsi yhteensä 313 vastausta. Kvantitatiivisessa kyselytutkimuksessa selvitettiin nuoren kohderyhmän näkemyksiä Pirkka Mediasta ja pyrittiin saamaan konkreettisia kehitysehdotuksia siihen, miten nuoren ikäryhmän voisi tavoittaa paremmin ja vastata heidän tarpeisiinsa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Pirkka Median sisältöihin. Ajankohtaiset asiat, inspiraatio ja ruokaohjeet nousivat kaikki Pirkka Median digitaalisten kanavien sekä lehden suosituimmiksi sisällöiksi. Pirkka Median sosiaalisen median kanavista ei kuitenkaan oltu vielä kovin tietoisia. Painettuun asiakaslehteen nuoret olivat tyytyväisiä, eivätkä he kokeneet digitaalisen lehden voivan korvata sitä, mutta painetusta lehdestä ei oltu kuitenkaan valmiita maksamaan.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kesko Oyj:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista sisältöä ja missä kanavissa nuoret 18–34-vuotiaat toivovat Pirkka Medialta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ovatko nuoret kiinnostuneita asiakaslehdistä ja onko painetuille lehdille vielä tulevaisuudessa kysyntää.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä avataan tarkemmin viestintää sosiaalisessa mediassa ja tarkastellaan sitä erityisesti nuorten näkökulmasta. Lisäksi keskitytään asiakaslehtien tilanteeseen 2010-luvulla. Viitekehyksen avulla luodaan ymmärrys tutkimusaiheesta, jonka jälkeen siirrytään käsittelemään tutkimusaineistoa.
Opinnäytetyöhön liittyvä kysely toteutettiin Kesko Oyj:n Kylä-asiakasyhteisössä vuoden 2017 kesällä. Kysely keräsi yhteensä 313 vastausta. Kvantitatiivisessa kyselytutkimuksessa selvitettiin nuoren kohderyhmän näkemyksiä Pirkka Mediasta ja pyrittiin saamaan konkreettisia kehitysehdotuksia siihen, miten nuoren ikäryhmän voisi tavoittaa paremmin ja vastata heidän tarpeisiinsa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Pirkka Median sisältöihin. Ajankohtaiset asiat, inspiraatio ja ruokaohjeet nousivat kaikki Pirkka Median digitaalisten kanavien sekä lehden suosituimmiksi sisällöiksi. Pirkka Median sosiaalisen median kanavista ei kuitenkaan oltu vielä kovin tietoisia. Painettuun asiakaslehteen nuoret olivat tyytyväisiä, eivätkä he kokeneet digitaalisen lehden voivan korvata sitä, mutta painetusta lehdestä ei oltu kuitenkaan valmiita maksamaan.