Valikoiman vastaavuus asiakkaiden odotuksiin
Passinmäki, Sara (2017)
Passinmäki, Sara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102916380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102916380
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Bik Bokin valikoiman vastaavuutta asiakkaiden odotuksiin. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, millaisena asiakkaat pitivät Bik Bokin nykyistä tuotevalikoimaa, mitkä tuotevalikoiman ominaisuudet vaikuttivat siihen, että asiakkaat ostavat tuotteita juuri Bik Bokista ja miten valikoiman avulla voitiin nostaa Bik Bok Suomen muodin ykköskohteeksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muotikaupan tuotevalikoimia. Tutkimusotteena hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä otetta. Tutkimuksessa voitiin havaita myös kehittämistutkimuksen piirteitä, sillä aineistosta tehtiin johtopäätöksiä tuotevalikoiman kehittämiseksi. Aineistonkeruu toteutettiin kyselynä sekä paperisella kyselylomakkeella myymälöissä että verkkokyselynä myymälöiden Facebook-sivuilla. Lomake tehtiin suomen ja ruotsin kielellä. Kysely toteutettiin Bik Bokin Jyväskylän, Seinäjoen ja Vaasan myymälöissä 3.–8.4.2017. Vastauksia saatiin yhteensä 458.
Suurimmaksi osaksi Bik Bokin valikoimiin oltiin tyytyväisiä, mutta kehityskohteitakin löydettiin. Tuotteita pidettiin erityisesti trendikkäinä ja ajankohtaisina. Asiakkaille tärkeimmät tuoteryhmät paljastettiin: yläosissa paidat ja puserot, alaosissa pillifarkut ja muissa tuotteissa asusteet. Tärkeimmäksi tekijäksi valikoimissa yleisesti nostettiin tuotteiden edullinen hintataso. Bik Bokin valikoimissa tärkeimmäksi tekijäksi puolestaan nostettiin trendikkyys ja ajankohtaisuus. Valikoimaan haluttiin lisää suurempia kokoja, yksilöllisempiä vaatteita, paremmalla laadulla ja edullisempaan hintaan. Valikoimaan kaivattiin lisää erityisesti alusvaatteita. Kenkien valikoimaa ehdotettiin Bik Bokille täysin uutena tuoteryhmänä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muotikaupan tuotevalikoimia. Tutkimusotteena hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä otetta. Tutkimuksessa voitiin havaita myös kehittämistutkimuksen piirteitä, sillä aineistosta tehtiin johtopäätöksiä tuotevalikoiman kehittämiseksi. Aineistonkeruu toteutettiin kyselynä sekä paperisella kyselylomakkeella myymälöissä että verkkokyselynä myymälöiden Facebook-sivuilla. Lomake tehtiin suomen ja ruotsin kielellä. Kysely toteutettiin Bik Bokin Jyväskylän, Seinäjoen ja Vaasan myymälöissä 3.–8.4.2017. Vastauksia saatiin yhteensä 458.
Suurimmaksi osaksi Bik Bokin valikoimiin oltiin tyytyväisiä, mutta kehityskohteitakin löydettiin. Tuotteita pidettiin erityisesti trendikkäinä ja ajankohtaisina. Asiakkaille tärkeimmät tuoteryhmät paljastettiin: yläosissa paidat ja puserot, alaosissa pillifarkut ja muissa tuotteissa asusteet. Tärkeimmäksi tekijäksi valikoimissa yleisesti nostettiin tuotteiden edullinen hintataso. Bik Bokin valikoimissa tärkeimmäksi tekijäksi puolestaan nostettiin trendikkyys ja ajankohtaisuus. Valikoimaan haluttiin lisää suurempia kokoja, yksilöllisempiä vaatteita, paremmalla laadulla ja edullisempaan hintaan. Valikoimaan kaivattiin lisää erityisesti alusvaatteita. Kenkien valikoimaa ehdotettiin Bik Bokille täysin uutena tuoteryhmänä.