Pienryhmätoimintaa ja projektityöskentelyä ryhmäperhepäiväkoti Pirpanassa Taivalkoskella
Pulkkanen, Kaisa (2017)
Pulkkanen, Kaisa
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111216930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111216930
Tiivistelmä
Selvitin opinnäytetyössäni Taivalkosken kunnan ryhmäperhepäiväkoti Pirpanan osalta pienryhmätoiminnan ja projektityöskentelyn tämän hetkistä tilannetta vuosina 2013–2015 tapahtuneen kehittämisprosessin jälkeen. Pienryhmätoi-minnan ja projektityöskentelyn juurtumisen tason lisäksi halusin selvittää miten Pirpanassa mahdollisesti käytettäviä pienryhmätoimintaa ja projektityöskentelyä toteutetaan arjessa.
Teoriaosuudessa tarkastelin Italialaislähtöistä Reggio Emilia pedagogiikkaa, jonka ajatuksiin Taivalkoskella juurrutettu projektityöskentely perustuu. Juurrut-tamisprosessin alkuperäistä lähtötilannetta, Lapsen hyvä arki 2-hankkeessa vuororyhmäperhepäiväkoti Vekkuliin juurrutettua pienryhmätoimintaa ja projekti-työskentelyä, tarkastelin lähtötilanteen kartoittamiseksi.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen. Tutkimusaineiston keräämisessä käytin tee-mahaastattelua ja aineiston analyysin toteutin käyttäen teorialähtöistä analyy-siä, joka pohjautuu tiettyyn malliin tai teoriaan. Analyysissä käytin mallina kehit-tämisprosessissa ollutta pienryhmätoiminnan ja projektityöskentelyn mallia. Tarkastelin myös pienryhmätoiminnasta ja projektityöskentelystä saatuja tulok-sia uuden Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 viitekehyksessä, jotta saisin näkyväksi, miten nämä toimintatavat vastaavat uusiin pedagogisiin vaatimuksiin varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöni tutkimuksen tulokseksi sain, että pienryhmätoiminta ja projekti-työskentely ovat osa Pirpanan arkea, mutta ei siinä määrin, kuin työntekijät itse haluaisivat. Tapa, jolla Pirpanassa pienryhmätoimintaa ja projektityöskentelyä toteutetaan arjessa, noudattaa projektityöskentelyn osalta lähes kokonaan kehi-tysprosessissa ollutta mallia. Pienryhmätoiminta puolestaan on muokkautunut tarpeita vastaavaksi. Pienryhmätoiminta ja projektityöskentely vastaavat hyvin uusien Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 asettamiin pedagogisiin vaatimuksiin.
Teoriaosuudessa tarkastelin Italialaislähtöistä Reggio Emilia pedagogiikkaa, jonka ajatuksiin Taivalkoskella juurrutettu projektityöskentely perustuu. Juurrut-tamisprosessin alkuperäistä lähtötilannetta, Lapsen hyvä arki 2-hankkeessa vuororyhmäperhepäiväkoti Vekkuliin juurrutettua pienryhmätoimintaa ja projekti-työskentelyä, tarkastelin lähtötilanteen kartoittamiseksi.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen. Tutkimusaineiston keräämisessä käytin tee-mahaastattelua ja aineiston analyysin toteutin käyttäen teorialähtöistä analyy-siä, joka pohjautuu tiettyyn malliin tai teoriaan. Analyysissä käytin mallina kehit-tämisprosessissa ollutta pienryhmätoiminnan ja projektityöskentelyn mallia. Tarkastelin myös pienryhmätoiminnasta ja projektityöskentelystä saatuja tulok-sia uuden Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 viitekehyksessä, jotta saisin näkyväksi, miten nämä toimintatavat vastaavat uusiin pedagogisiin vaatimuksiin varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöni tutkimuksen tulokseksi sain, että pienryhmätoiminta ja projekti-työskentely ovat osa Pirpanan arkea, mutta ei siinä määrin, kuin työntekijät itse haluaisivat. Tapa, jolla Pirpanassa pienryhmätoimintaa ja projektityöskentelyä toteutetaan arjessa, noudattaa projektityöskentelyn osalta lähes kokonaan kehi-tysprosessissa ollutta mallia. Pienryhmätoiminta puolestaan on muokkautunut tarpeita vastaavaksi. Pienryhmätoiminta ja projektityöskentely vastaavat hyvin uusien Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 asettamiin pedagogisiin vaatimuksiin.