Lapsen neuropsykiatrinen häiriö arjen haasteena -Opas vanhemmille
Koskinen, Emilia (2017)
Koskinen, Emilia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316940
Tiivistelmä
ADHD, ADD, Aspergerin oireyhtymä ja Touretten oireyhtymä ovat lasten keskeisimpiä kehityksellisiä neuropsykiatrisia häiriöitä. Lasten neuropsykiatriset häiriöt tuovat perheiden arkeen haasteita, joiden kohtaamisessa vanhemmat tarvitsevat apua. Hoitotyön näkökulmasta vanhempien tiedonlisääminen neuropsykiatrisista häiriöistä ja ohjaaminen arjen haasteiden helpottamiseksi ovat perheiden terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tekijöitä. Neuropsykiatristen häiriöiden hoito ja kuntoutus ovat moniammatillista yhteistyötä terveydenhuollon, kodin ja koulun kesken.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarkoituksena oli tuottaa opas arjen haasteiden helpottamiseksi neuropsykiatrisen häiriön omaavien lasten vanhemmille. Opinnäytetyön tilaaja oli Hämeenlinnan kaupungin Jukolan koulun hoidollis-pedagoginen nivelluokka. Työn tavoitteena oli hoitotyöhön kuuluvan ohjauksen keinoin lisätä tietoa neuropsykiatristen häiriöiden vaikutuksesta perheen arkeen ja sitä kautta lapsen ja perheen hyvinvointiin.
Työn teoriaosuudessa koottiin tietoa kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä ja niiden vaikutuksesta lapsen toimintakykyyn. Arkea käsiteltiin sen kuntouttavasta näkökulmasta. Työssä perehdyttiin myös toiminnallisen opinnäytetyön käsitteeseen sekä kirjallisen oppaan suunnitteluun ja toteutukseen. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, artikkeleita ja muita julkaisuja, sekä neuropsykiatrisen valmentajan haastattelua.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarkoituksena oli tuottaa opas arjen haasteiden helpottamiseksi neuropsykiatrisen häiriön omaavien lasten vanhemmille. Opinnäytetyön tilaaja oli Hämeenlinnan kaupungin Jukolan koulun hoidollis-pedagoginen nivelluokka. Työn tavoitteena oli hoitotyöhön kuuluvan ohjauksen keinoin lisätä tietoa neuropsykiatristen häiriöiden vaikutuksesta perheen arkeen ja sitä kautta lapsen ja perheen hyvinvointiin.
Työn teoriaosuudessa koottiin tietoa kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä ja niiden vaikutuksesta lapsen toimintakykyyn. Arkea käsiteltiin sen kuntouttavasta näkökulmasta. Työssä perehdyttiin myös toiminnallisen opinnäytetyön käsitteeseen sekä kirjallisen oppaan suunnitteluun ja toteutukseen. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, artikkeleita ja muita julkaisuja, sekä neuropsykiatrisen valmentajan haastattelua.