Varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueet Aapeli-Avoimen avoimessa päiväkodissa : Pedagoginen suunnitelmakansio
Ahlqvist, Heli; Tampio, Minna (2017)
Ahlqvist, Heli
Tampio, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111216931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111216931
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin pedagoginen suunnitelmakansio Riihimäen kaupungin Aapeli-Avoimen avoimen päiväkodin toimeksiannosta. Taustalla pedagogisen suunnitelmakansion tekemiselle oli Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet -määräys, joka astuu voimaan 1.8.2017. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin ja käyttöönotettiin pedagoginen suunnitelmakansio työvälineeksi Aapeli-Avoimen avoimen päiväkodin lastentarhanopettajan työhön.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on kuntia velvoittava määräys, jonka taustalla on varhaiskasvatuslaki.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritellään, miten kuntien tulee järjestää, toteuttaa sekä kehittää varhaiskasvatusta. Myös avoimessa päiväkodissa toteutettava
varhaiskasvatus kuuluu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden piiriin. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteisiin on nimetty oppimisen alueet, jotka sisältävät pedagogisen toiminnan sisältöjä ja tavoitteita. Oppimisen alueet ovat Kielten rikas maailma, Ilmaisun monet muodot, Minä ja meidän yhteisömme, Tutkin ja toimin ympäristössäni sekä Kasvan, liikun ja kehityn. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli päivittää oppimisen alueet osaksi Aapeli-Avoimen avoimen päiväkodin pedagogiikkaa, ja tämä pedagoginen suunnitelmakansio on osa Aapeli-Avoimen omaa varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Toteutimme pedagogisen suunnitelmankansion perehtymällä tietoperustaan keskeisten käsitteiden takana, tutustumalla Aapeli-Avoimen avoimeen päiväkotiin sekä tekemällä tiivistä yhteistyötä paikan lastentarhanopettajan kanssa. Suunnittelimme Aapeli-Avoimen avoimeen päiväkotiin jokaisen oppimisen alueen pohjalta oppimisympäristöt sekä niiden tematiikkaa tukevaa toteutettavaa toimintaa. Perehdyimme oppimisen alueita tukevaan työntekijän reflektiiviseen työotteeseen, jolla työntekijä avaa dialogia kyseisistä teemoista avoimen päiväkodin asiakasperheiden kanssa ja siten mahdollistaa vanhempien mentalisaatiokyvyn kehittymistä. Lisäksi kirjasimme kansioon oppimisen alueiden teemoja tukevia yhteistyötahoja, joita avoimen päiväkodin lastentarhanopettaja voi hyödyntää työssään. Pedagogiseen suunnitelmakansioomme on siis kuvailtu ja kirjattu jokaista Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen aluetta tukeva oppimisympäristö, toteutettava toiminta, reflektiivinen työote sekä
monialainen yhteistyö.
Saimme arviot pedagogisen suunnitelmakansion sisällöstä ja käyttöönotosta Aapeli-Avoimen avoimen päiväkodin lastentarhanopettajalta. Saamamme palautteen mukaan pedagoginen suunnitelmakansio on tarpeellinen ja tärkeä työväline lastentarhanopettajalle, ja sen avulla
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueet tulevat näkyväksi avoimen päiväkodin asiakasperheille. Lastentarhanopettajalta saamamme palautteen mukaan pedagoginen suunnitelmakansio sisältää välineitä, joiden avulla vanhempien mentalisaatiokyky voi kehittyä
ja jotka tukevat työntekijän reflektiivistä työotetta. Suunnittelemalla pedagogisen suunnitelmakansion
saimme hyödyllistä kokemusta työn kehittämisestä ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueiden soveltamisesta osaksi avointa varhaiskasvatusta. Lisäksi
saimme kokemusta vanhempien mentalisaatiokyvyn tukemisesta reflektiivisen työotteen avulla.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on kuntia velvoittava määräys, jonka taustalla on varhaiskasvatuslaki.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritellään, miten kuntien tulee järjestää, toteuttaa sekä kehittää varhaiskasvatusta. Myös avoimessa päiväkodissa toteutettava
varhaiskasvatus kuuluu Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden piiriin. Varhaiskasvatussuunnitelman
perusteisiin on nimetty oppimisen alueet, jotka sisältävät pedagogisen toiminnan sisältöjä ja tavoitteita. Oppimisen alueet ovat Kielten rikas maailma, Ilmaisun monet muodot, Minä ja meidän yhteisömme, Tutkin ja toimin ympäristössäni sekä Kasvan, liikun ja kehityn. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli päivittää oppimisen alueet osaksi Aapeli-Avoimen avoimen päiväkodin pedagogiikkaa, ja tämä pedagoginen suunnitelmakansio on osa Aapeli-Avoimen omaa varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Toteutimme pedagogisen suunnitelmankansion perehtymällä tietoperustaan keskeisten käsitteiden takana, tutustumalla Aapeli-Avoimen avoimeen päiväkotiin sekä tekemällä tiivistä yhteistyötä paikan lastentarhanopettajan kanssa. Suunnittelimme Aapeli-Avoimen avoimeen päiväkotiin jokaisen oppimisen alueen pohjalta oppimisympäristöt sekä niiden tematiikkaa tukevaa toteutettavaa toimintaa. Perehdyimme oppimisen alueita tukevaan työntekijän reflektiiviseen työotteeseen, jolla työntekijä avaa dialogia kyseisistä teemoista avoimen päiväkodin asiakasperheiden kanssa ja siten mahdollistaa vanhempien mentalisaatiokyvyn kehittymistä. Lisäksi kirjasimme kansioon oppimisen alueiden teemoja tukevia yhteistyötahoja, joita avoimen päiväkodin lastentarhanopettaja voi hyödyntää työssään. Pedagogiseen suunnitelmakansioomme on siis kuvailtu ja kirjattu jokaista Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen aluetta tukeva oppimisympäristö, toteutettava toiminta, reflektiivinen työote sekä
monialainen yhteistyö.
Saimme arviot pedagogisen suunnitelmakansion sisällöstä ja käyttöönotosta Aapeli-Avoimen avoimen päiväkodin lastentarhanopettajalta. Saamamme palautteen mukaan pedagoginen suunnitelmakansio on tarpeellinen ja tärkeä työväline lastentarhanopettajalle, ja sen avulla
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueet tulevat näkyväksi avoimen päiväkodin asiakasperheille. Lastentarhanopettajalta saamamme palautteen mukaan pedagoginen suunnitelmakansio sisältää välineitä, joiden avulla vanhempien mentalisaatiokyky voi kehittyä
ja jotka tukevat työntekijän reflektiivistä työotetta. Suunnittelemalla pedagogisen suunnitelmakansion
saimme hyödyllistä kokemusta työn kehittämisestä ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueiden soveltamisesta osaksi avointa varhaiskasvatusta. Lisäksi
saimme kokemusta vanhempien mentalisaatiokyvyn tukemisesta reflektiivisen työotteen avulla.