Kilpailijan tuotteiden analysointi tuotekehittelyn apuna
Sipilä, Sanna (2010)
Sipilä, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004236816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004236816
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia lounaspalveluita Lappeenrannan keskustan ruokaravintolat tarjoavat. Opinnäytetyön tekijän työpaikalle Lappeenrannan Huviretkeen on harkittu lanseerata lounastuote. Opinnäytetyössä havainnoituja asioita voidaan käyttää tuotekehittelyn apuna.
Kilpailijoiden lounastuotteeseen tutustumisen opinnäytetyöntekijä toteutti käymällä itse kokeilemassa jokaisen kilpailijan lounastuotetta. Tehdyn havainnoinnin apulomakkeen avulla kiinnitettiin huomiota ruokatuotteeseen, asiakaspalveluun ja henkilökuntaan sekä fyysisiin puitteisiin. Ennen varsinaisia vierailuja tutustuttiin jokaiseen havainnoitavaan yritykseen heidän Internet-sivujensa avulla.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että kuluttajille on erilaisia palveluita tarjolla runsaasti. Pääosin lounaat tajoiltiin buffetista. Havaintojen perusteella asiakasmääriin vaikuttavat esimerkiksi sijainti, lounaan tarjoilutapa ja lämpimien ruokien määrä. Hinnalla ei kuitenkaan havaittu olevan suurta merkitystä asiakasmääriin.
Kilpailijoiden lounastuotteeseen tutustumisen opinnäytetyöntekijä toteutti käymällä itse kokeilemassa jokaisen kilpailijan lounastuotetta. Tehdyn havainnoinnin apulomakkeen avulla kiinnitettiin huomiota ruokatuotteeseen, asiakaspalveluun ja henkilökuntaan sekä fyysisiin puitteisiin. Ennen varsinaisia vierailuja tutustuttiin jokaiseen havainnoitavaan yritykseen heidän Internet-sivujensa avulla.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että kuluttajille on erilaisia palveluita tarjolla runsaasti. Pääosin lounaat tajoiltiin buffetista. Havaintojen perusteella asiakasmääriin vaikuttavat esimerkiksi sijainti, lounaan tarjoilutapa ja lämpimien ruokien määrä. Hinnalla ei kuitenkaan havaittu olevan suurta merkitystä asiakasmääriin.