Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
”Kiva, kun on perhekahviloita, se piristää” : Perhekahvilatoiminnan kehittäminen
Soukka, Sanna (2010)
Soukka, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068121
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkimuksen kohteena on vertaistuen käsite sekä se, miten kävijät eli lapset vanhempineen löytävät tiensä perhekahvilaan. Tutkimuksessa on haluttu selvittää mistä kävijät saavat tietoa perhekahviloiden olemassaolosta, miten heidät on otettu perhekahvilassa vastaan, kokevatko he perhekahvilan kynnyksen korkeaksi, miten kynnystä voitaisiin madaltaa, mitä odotuksia heillä on perhekahvilatoimintaa kohtaan, miten perhekahvilassa käyminen vaikuttaa arjessa jaksamiseen, miten he kehittäisivät perhekahvilatoimintaa sekä millaista perhekahviloihin liittyvää tietoa MLL:n Nurmon paikallisyhdistyksen Internet-sivustolta olisi hyvä löytyä, jotta se palvelisi alueen lapsiperheitä parhaiten.
Tutkimus suoritettiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nurmon paikallisyhdistyksen perhekahviloille. Toteutus tehtiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Ensin kävijöiden ajatuksia selvitettiin lomakekyselyllä, joka tavoitti 18 kävijää ja sen jälkeen heitä haastateltiin ryhmässä kussakin kolmessa kahvilassa. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 13 kävijää. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa kävijöistä kuulee toiminnasta ystävältä tai tuttavalta. Toiminnan mainostamisen kannalta merkittävimmäksi yhteistyötahoksi nousi neuvola, jonka kanssa tehtävää yhteistyötä tulee lisätä. Tutkimukseen osallistuneet eivät pitäneet perhekahviloiden kynnystä korkeana, mutta kynnyksen madaltamiseksi tulisi perhekahviloiden tunnettuutta lisätä ja toiminnan sisältöä avata. Perhekahviloilta odotettiin vapaata olemista, mutta silloin tällöin järjestetty erityinen toiminta olisi mukavaa. Osa kävijöistä toivoi, että perhekahvila jatkuisi kesälläkin, kun osa totesi, ettei kävisi kesällä. Internet-sivustolle kävijät toivoivat tietoa perhekahviloista, toimintakalenteria sekä vanhempien kokemuksia ja ajatuksia perhekahviloista. Perhekahvilaemäntien esittelyä ei koettu tärkeäksi, mutta haastatteluissa todettiin, että se saattaisi madaltaa uusien kävijöiden kynnystä astua perhekahvilaan ensimmäistä kertaa.
Tutkimus suoritettiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nurmon paikallisyhdistyksen perhekahviloille. Toteutus tehtiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Ensin kävijöiden ajatuksia selvitettiin lomakekyselyllä, joka tavoitti 18 kävijää ja sen jälkeen heitä haastateltiin ryhmässä kussakin kolmessa kahvilassa. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 13 kävijää. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa kävijöistä kuulee toiminnasta ystävältä tai tuttavalta. Toiminnan mainostamisen kannalta merkittävimmäksi yhteistyötahoksi nousi neuvola, jonka kanssa tehtävää yhteistyötä tulee lisätä. Tutkimukseen osallistuneet eivät pitäneet perhekahviloiden kynnystä korkeana, mutta kynnyksen madaltamiseksi tulisi perhekahviloiden tunnettuutta lisätä ja toiminnan sisältöä avata. Perhekahviloilta odotettiin vapaata olemista, mutta silloin tällöin järjestetty erityinen toiminta olisi mukavaa. Osa kävijöistä toivoi, että perhekahvila jatkuisi kesälläkin, kun osa totesi, ettei kävisi kesällä. Internet-sivustolle kävijät toivoivat tietoa perhekahviloista, toimintakalenteria sekä vanhempien kokemuksia ja ajatuksia perhekahviloista. Perhekahvilaemäntien esittelyä ei koettu tärkeäksi, mutta haastatteluissa todettiin, että se saattaisi madaltaa uusien kävijöiden kynnystä astua perhekahvilaan ensimmäistä kertaa.