Verkkokauppa osana monikanavaista liiketoimintaa : käytettävyyskokemus urheiluvaatevalmistajan verkkokaupasta
Peltoperä, Piia (2017)
Peltoperä, Piia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111417067
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kotimaisen vaatetusalalla toimivan PK-yrityksen ja sen verkkokaupan toimintoja osana monikanavaista liiketoimintaympäristöä. Työn aihe valikoitui omaan työhöni liittyvien intressien, sekä toimeksiantajan toiveiden mukaan. Yritys haluaa pysyä anonyyminä, joten yrityksen, tai sen verkkokaupan nimeä eikä muitakaan tunnistettavia tietoja ole tässä opinnäytetyössä mainittu.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli verkkokaupan parantaminen asiakkaiden ja henkilöstön lähtökohdista. Alaongelmiksi nousivat verkkokaupan sisältö ja ylläpito, monikanavaisuuden hyödyntäminen sekä markkinoinnin seuranta. Toimeksiantajan verkkokaupan nykytilaa, sekä markkinointia arvioitiin henkilökunnan haastattelujen kautta, sekä kyselynä verkkokaupan asiakkaille. Työn teoriaosuus käsittelee verkkokaupan toimintoja, monikanavaisuutta ja markkinointia toimeksiantajayrityksen tarpeiden mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että verkkokaupan toiminnoissa on parannettavaa. Ilmenneiden kehityskohteiden pohjalta toimeksiantajalle annettiin ehdotuksia verkkokauppatoimintojen kehittämistä varten. Yritys voisi hyödyntää verkkokauppaa myös monikanavaisuuden näkökulmasta ja palvella sitä kautta paremmin yksityisasiakkaiden lisäksi myös jälleenmyyjiä ja seura-asiakkaita. Tutkimuksessa kävi myös ilmi se, että vaikka toimeksiantajayrityksessä markkinointitoimia on viimeaikoina lisätty, asiakkaat kokevat silti näkevänsä yrityksen mainontaa vähän tai ei ollenkaan. Opinnäytetyössä käsitellään myös markkinointitoimien kehittämistä edelleen.
Toimeksiantajan tarkoituksena on kehittää verkkokaupan sekä markkinoinnin toimintoja ja näihin hankkeisiin tämä opinnäytetyö antaa osaltaan myös eväitä.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli verkkokaupan parantaminen asiakkaiden ja henkilöstön lähtökohdista. Alaongelmiksi nousivat verkkokaupan sisältö ja ylläpito, monikanavaisuuden hyödyntäminen sekä markkinoinnin seuranta. Toimeksiantajan verkkokaupan nykytilaa, sekä markkinointia arvioitiin henkilökunnan haastattelujen kautta, sekä kyselynä verkkokaupan asiakkaille. Työn teoriaosuus käsittelee verkkokaupan toimintoja, monikanavaisuutta ja markkinointia toimeksiantajayrityksen tarpeiden mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että verkkokaupan toiminnoissa on parannettavaa. Ilmenneiden kehityskohteiden pohjalta toimeksiantajalle annettiin ehdotuksia verkkokauppatoimintojen kehittämistä varten. Yritys voisi hyödyntää verkkokauppaa myös monikanavaisuuden näkökulmasta ja palvella sitä kautta paremmin yksityisasiakkaiden lisäksi myös jälleenmyyjiä ja seura-asiakkaita. Tutkimuksessa kävi myös ilmi se, että vaikka toimeksiantajayrityksessä markkinointitoimia on viimeaikoina lisätty, asiakkaat kokevat silti näkevänsä yrityksen mainontaa vähän tai ei ollenkaan. Opinnäytetyössä käsitellään myös markkinointitoimien kehittämistä edelleen.
Toimeksiantajan tarkoituksena on kehittää verkkokaupan sekä markkinoinnin toimintoja ja näihin hankkeisiin tämä opinnäytetyö antaa osaltaan myös eväitä.