Itsetunnon vaikutus laulunopiskelijoiden esiintymiseen
Meltoranta, Anu (2017)
Meltoranta, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111116921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111116921
Tiivistelmä
Tutkimuksessa keskityttiin laulunopiskelijan itsetuntoon ja siihen, kuinka itsetunto ilmenee esiintymistilanteessa. Opetustyössään opettajan on hyödyllistä tiedostaa itsetunnon vaikutus laulunopiskelijan esiintymistilanteeseen.
Itsetunnon käsitettä ja laulajan esiintymistä tarkasteltiin kirjallisuuteen perehtymällä. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena viidelle Jyväskylän ammatti-korkeakoulussa opiskelevalle opiskelijalle, joista kolme oli suuntautunut klassiseen laulun opiskeluun ja kaksi heistä pop-jazzlaulun opiskeluun.
Haastatteluiden kautta ja kirjallisuuteen perehtymällä ilmeni, että itsetunnolla on vaikutusta laulunopiskelijan esiintymistilanteeseen. Hyvä itsetunto auttoi heittäytymään ja tuomaan musiikin tunnelmaa esille esiintymisen kautta. Itsetunnon ollessa heikko laulunopiskelija saattoi pelätä esiintyessään virheitä enemmän. Tutkimuksessa käsiteltiin palautteenannon merkitystä itsetunnolle. Positiivinen palaute kannusti laulunopiskelijaa eteenpäin, ja rakentavan palautteen kautta hän pystyi tiedostamaan myös sen, mihin osa-alueisiin tulisi jatkossa kiinnittää huomiota omassa laulamisessaan ja esiintymisessään. Tutkimuksessa selvisi, että laulunopiskelijalla, jolla on hyvä itsetunto, mahdollisuudet käsitellä palautteenantoa ovat hyvät. Jos laulunopiskelijan itsetunto oli heikko, oli hänen vaikeampi vastaanottaa palautetta. Haastatteluiden kautta selvisi myös, että positiivisen palautteen kautta itsetunto kehittyi myös paremmaksi ja oli tärkeä erityisesti laulunopiskelijalle, jolla on heikko itsetunto.
Itsetunnon käsitettä ja laulajan esiintymistä tarkasteltiin kirjallisuuteen perehtymällä. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena viidelle Jyväskylän ammatti-korkeakoulussa opiskelevalle opiskelijalle, joista kolme oli suuntautunut klassiseen laulun opiskeluun ja kaksi heistä pop-jazzlaulun opiskeluun.
Haastatteluiden kautta ja kirjallisuuteen perehtymällä ilmeni, että itsetunnolla on vaikutusta laulunopiskelijan esiintymistilanteeseen. Hyvä itsetunto auttoi heittäytymään ja tuomaan musiikin tunnelmaa esille esiintymisen kautta. Itsetunnon ollessa heikko laulunopiskelija saattoi pelätä esiintyessään virheitä enemmän. Tutkimuksessa käsiteltiin palautteenannon merkitystä itsetunnolle. Positiivinen palaute kannusti laulunopiskelijaa eteenpäin, ja rakentavan palautteen kautta hän pystyi tiedostamaan myös sen, mihin osa-alueisiin tulisi jatkossa kiinnittää huomiota omassa laulamisessaan ja esiintymisessään. Tutkimuksessa selvisi, että laulunopiskelijalla, jolla on hyvä itsetunto, mahdollisuudet käsitellä palautteenantoa ovat hyvät. Jos laulunopiskelijan itsetunto oli heikko, oli hänen vaikeampi vastaanottaa palautetta. Haastatteluiden kautta selvisi myös, että positiivisen palautteen kautta itsetunto kehittyi myös paremmaksi ja oli tärkeä erityisesti laulunopiskelijalle, jolla on heikko itsetunto.