Nyhjää tyhjästä! : Aloitteleva jazzpianisti sointuhajotusten maailmassa
Hentunen, Aurora (2017)
Hentunen, Aurora
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111216932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111216932
Tiivistelmä
Tavoitteena oli etsiä tutkimuksen avulla pedagogista mallia, joka helpottaa voicingien haltuunottoa. Tässä aloittelevilla jazz-pianisteilla on usein vaikeuksia.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia mahdollisuuksia sanoittaa ja analysoida jazz-opettajien hiljainen tieto sekä purkaa tiedot ja taidot osiin ja välittää nämä opiskelijalle nuottien ja ohjeiden avulla.
Työni edustaa laadullista tutkimusta ja on toiminnallinen opinnäytetyö, joka perustuu neljän jazzpianistin/-opettajan haastatteluihin, jotka tehtiin Hollannissa Conservatorium van Amsterdamissa ja Groningenin Prince Claus –konservatoriossa. Haastatelluista Karel Boehlee ja Marc van Roon ovat kotoisin Hollannista ja David Berkman sekä Kevin Hays Yhdysvalloista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu aikaisemmista tutkimuksista ja alan kirjallisuudesta.
Opinnäytetyössä vertailtiin eri opettajien käsityksiä voicingien opettamisesta sekä tarkasteltiin heidän suosimiaan oppimiskäsityksiä.
Tutkimustulokset ja johtopäätökset tukevat sekä aloittelevia jazz-pianisteja että heidän opettajiaan sointuhajotusten opiskelussa / opetuksessa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia mahdollisuuksia sanoittaa ja analysoida jazz-opettajien hiljainen tieto sekä purkaa tiedot ja taidot osiin ja välittää nämä opiskelijalle nuottien ja ohjeiden avulla.
Työni edustaa laadullista tutkimusta ja on toiminnallinen opinnäytetyö, joka perustuu neljän jazzpianistin/-opettajan haastatteluihin, jotka tehtiin Hollannissa Conservatorium van Amsterdamissa ja Groningenin Prince Claus –konservatoriossa. Haastatelluista Karel Boehlee ja Marc van Roon ovat kotoisin Hollannista ja David Berkman sekä Kevin Hays Yhdysvalloista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu aikaisemmista tutkimuksista ja alan kirjallisuudesta.
Opinnäytetyössä vertailtiin eri opettajien käsityksiä voicingien opettamisesta sekä tarkasteltiin heidän suosimiaan oppimiskäsityksiä.
Tutkimustulokset ja johtopäätökset tukevat sekä aloittelevia jazz-pianisteja että heidän opettajiaan sointuhajotusten opiskelussa / opetuksessa.