Opetusteknologiaa Oulun sivistys- ja kulttuuripalveluille
Aalto, Markus (2017)
Aalto, Markus
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617186
Tiivistelmä
Oulun peruskoulujen ja lukioiden tietoverkkoja alettiin rakentaa 1990-luvun loppupuolella. Järjestelmän toteuttajaksi ryhtyi Oulun ammattikorkeakoulun silloinen Tekniikan yksikkö, ja pian aloitettiin myös opettajien kouluttaminen järjestelmien käyttöön. Toiminta kasvoi vuosien varrella varsin monimuotoiseksi tieto- ja viestintätekniikan (TVT) pedagogisen käytön kouluttamisista aina opetussuunnitelmien uudistamisiin ja verkkosovellusten koodaamisiin. Toiminta jatkui aina vuoden 2017 heinäkuun loppuun saakka.
Työtä toteutti kaksi Oulun ammattikorkeakoulun opettajaa tiiviissä yhteistyössä kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelujen, kehittäjäopettajien ja Oulun Tietotekniikan kanssa. Pääasiallinen kohderymä oli Oulun kaupungin peruskoulun ja lukion opettajat. Työssä pyrittiin mahdollisimman konkreettiseen toimintaan siten, että tieto- ja viestintäteknologian käytöllä saataisiin opetukseen ja opetussuunnitelman toteuttamiseen todellista ja konkreettista lisäarvoa.
Yksi suuri ponnistus edellä mainitun mahdollistamiseksi oli Riihi-verkkoympäristö, joka luotiin alusta alkaen itse. Se perustui verkon mahdollistaman lisäarvon tuomiseen yhteistoiminnalliseen työskentelyyn. Riiheä kehitettiin koko sen käytön ajan ja siitä muodostui helppo ja luonteva työskentelyalusta moneksi vuodeksi. Vasta viime vuosina siitä siirryttiin vähitellen Office 365:n käyttöön.
Työtä toteutti kaksi Oulun ammattikorkeakoulun opettajaa tiiviissä yhteistyössä kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelujen, kehittäjäopettajien ja Oulun Tietotekniikan kanssa. Pääasiallinen kohderymä oli Oulun kaupungin peruskoulun ja lukion opettajat. Työssä pyrittiin mahdollisimman konkreettiseen toimintaan siten, että tieto- ja viestintäteknologian käytöllä saataisiin opetukseen ja opetussuunnitelman toteuttamiseen todellista ja konkreettista lisäarvoa.
Yksi suuri ponnistus edellä mainitun mahdollistamiseksi oli Riihi-verkkoympäristö, joka luotiin alusta alkaen itse. Se perustui verkon mahdollistaman lisäarvon tuomiseen yhteistoiminnalliseen työskentelyyn. Riiheä kehitettiin koko sen käytön ajan ja siitä muodostui helppo ja luonteva työskentelyalusta moneksi vuodeksi. Vasta viime vuosina siitä siirryttiin vähitellen Office 365:n käyttöön.