Elämyksellinen ryhmäytymistapahtuma Kainuun prikaatin alueella
Hämäläinen, Jyri (2017)
Hämäläinen, Jyri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617238
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö. Toimeksiantajana opinnäytetyölleni on Kajaanin ammattikorkeakoulu, jonka opiskelijoiden hyvinvoinnin kehittämisen osa-alueeseen työni kuuluu. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli järjestää tapahtuma, joka pyrki sisällöltään kehittämään syksyllä 2016 opiskelunsa aloittavien liikunnan- ja restonomiopiskelijoiden ryhmäytymisprosessia opintojen alkuvaiheessa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten tapahtuman elämyksellisyys koettiin ja miten elämyspedagogiikka soveltui tapahtumaan opetusmenetelmänä. Lisäksi arvioin tapahtumani suunnittelun onnistumista sekä sitä, kuinka ohjaamiseni onnistui tapahtuman aikana ja kuinka ohjaajana toimimista voisi kehittää. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalleni tietoa siitä, kuinka korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia voidaan jatkossakin kehittää.
Työni oli lähes yhdeksän kuukautta kestävä prosessi, jossa suunnittelin ja valmistelin vuoden 2016 helmikuun ja syyskuun välillä tapahtumaa. Suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa pyrin etsimään teoriatiedon pohjalta luotettavat ja ajankohtaiset perusteet tapahtuman sisällön suunnitteluun. Teoriaosuudessa keskityin ensisijaisesti ryhmäytymisprosessin erityispiirteisiin, elämyspedagogiikan merkitykseen opetusmuotona sekä elämyksellisyyden rakentumiseen ja toteutumiseen. Elämyksellisen ryhmäytymistapahtuman käytännön toteutus tapahtui 7.-8.9.2016, jolloin seikkailimme kohderyhmän kanssa kaksi päivää Kainuun prikaatin alueella. Elämyksellisessä ryhmäytymistapahtumassa kerättiin mahdollisimman kattavat palautteet niin kohderyhmältä kuin tapahtuman projektiryhmiltäkin, minkä pohjalta sain vastaukset toimeksiantajan laatimiin kehittämistehtäviin.
Tulokset olivat ryhmäytymisprosessia ja elämyksen kokemista tarkastellessa positiivisia. Elämyspedagogiikka osoittautui ryhmäytymistä tukevaksi opetusmenetelmäksi. Toimeksiantajani pyrkii käyttämään työni pohjalta saatuja tietoja jatkossakin osana korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia. Työni on ajankohtainen ja se tuotti hyödyllistä tietoa korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin ja koulun aloittamiseen liittyen. Tapahtumani hyödyllisyyttä tukee vuonna 2012 valtakunnallisesti korkeakouluopiskelijoille tehty terveystutkimus, jonka perusteella korkeakouluopiskelijoiden kokemasta kiusaamisesta ja syrjäytyneisyydestä tulee olla huolissaan.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö. Toimeksiantajana opinnäytetyölleni on Kajaanin ammattikorkeakoulu, jonka opiskelijoiden hyvinvoinnin kehittämisen osa-alueeseen työni kuuluu. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli järjestää tapahtuma, joka pyrki sisällöltään kehittämään syksyllä 2016 opiskelunsa aloittavien liikunnan- ja restonomiopiskelijoiden ryhmäytymisprosessia opintojen alkuvaiheessa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten tapahtuman elämyksellisyys koettiin ja miten elämyspedagogiikka soveltui tapahtumaan opetusmenetelmänä. Lisäksi arvioin tapahtumani suunnittelun onnistumista sekä sitä, kuinka ohjaamiseni onnistui tapahtuman aikana ja kuinka ohjaajana toimimista voisi kehittää. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalleni tietoa siitä, kuinka korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia voidaan jatkossakin kehittää.
Työni oli lähes yhdeksän kuukautta kestävä prosessi, jossa suunnittelin ja valmistelin vuoden 2016 helmikuun ja syyskuun välillä tapahtumaa. Suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa pyrin etsimään teoriatiedon pohjalta luotettavat ja ajankohtaiset perusteet tapahtuman sisällön suunnitteluun. Teoriaosuudessa keskityin ensisijaisesti ryhmäytymisprosessin erityispiirteisiin, elämyspedagogiikan merkitykseen opetusmuotona sekä elämyksellisyyden rakentumiseen ja toteutumiseen. Elämyksellisen ryhmäytymistapahtuman käytännön toteutus tapahtui 7.-8.9.2016, jolloin seikkailimme kohderyhmän kanssa kaksi päivää Kainuun prikaatin alueella. Elämyksellisessä ryhmäytymistapahtumassa kerättiin mahdollisimman kattavat palautteet niin kohderyhmältä kuin tapahtuman projektiryhmiltäkin, minkä pohjalta sain vastaukset toimeksiantajan laatimiin kehittämistehtäviin.
Tulokset olivat ryhmäytymisprosessia ja elämyksen kokemista tarkastellessa positiivisia. Elämyspedagogiikka osoittautui ryhmäytymistä tukevaksi opetusmenetelmäksi. Toimeksiantajani pyrkii käyttämään työni pohjalta saatuja tietoja jatkossakin osana korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia. Työni on ajankohtainen ja se tuotti hyödyllistä tietoa korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin ja koulun aloittamiseen liittyen. Tapahtumani hyödyllisyyttä tukee vuonna 2012 valtakunnallisesti korkeakouluopiskelijoille tehty terveystutkimus, jonka perusteella korkeakouluopiskelijoiden kokemasta kiusaamisesta ja syrjäytyneisyydestä tulee olla huolissaan.