Imagon luominen ja sosiaalisen median hyödyntäminen aloittavan sivutoimisen yrityksen markkinoinnissa
Mäntylä, Marja (2017)
Mäntylä, Marja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617215
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä oli kaksi tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli luoda pohja aloittavan yrityksen imagolle. Toisena tavoitteena oli yrityksen markkinoinnin suunnittelu, joka tässä vaiheessa keskittyi sosiaalisen median hyödyntämiseen. Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä haettiin tietoa imagon luomisesta ja brändistä sekä markkinointisuunnitelmasta. Tietoperustaan käytettiin mahdollisimman tuoreita markkinointiin, sosiaalisen mediaan ja imagoon liittyvää lähdekirjallisuutta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Pinekin, joka aloitti toimintansa syksyllä 2017 tämän opinnäytetyön myötä. Pinekin on sivutoiminen yritys. Pinekin valmistaa tuotteita silityskalvoista sekä tarravinyylistä. Lisäksi yritys tekee etsauksia laseihin. Tämän opinnäytetyön tekijä oli myös itse toimeksiantaja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Pinekinille visuaalinen imago ja markkinointisuunnitelma yrityksen aloittamiseen. Imagon kannalta tärkeimmät tuotokset olivat yrityksen nimi ja logo. Markkinointisuunnitelmassa tavoitteet olivat kustannustehokkaissa ratkaisuissa, joita pyrittiin löytämään sosiaalisen median hyödyntämisen avulla.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä haettiin tietoa imagon luomisesta ja brändistä sekä markkinointisuunnitelmasta. Tietoperustaan käytettiin mahdollisimman tuoreita markkinointiin, sosiaalisen mediaan ja imagoon liittyvää lähdekirjallisuutta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Pinekin, joka aloitti toimintansa syksyllä 2017 tämän opinnäytetyön myötä. Pinekin on sivutoiminen yritys. Pinekin valmistaa tuotteita silityskalvoista sekä tarravinyylistä. Lisäksi yritys tekee etsauksia laseihin. Tämän opinnäytetyön tekijä oli myös itse toimeksiantaja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Pinekinille visuaalinen imago ja markkinointisuunnitelma yrityksen aloittamiseen. Imagon kannalta tärkeimmät tuotokset olivat yrityksen nimi ja logo. Markkinointisuunnitelmassa tavoitteet olivat kustannustehokkaissa ratkaisuissa, joita pyrittiin löytämään sosiaalisen median hyödyntämisen avulla.