Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Harmaa talous videopelialalla
Varmia, Janne (2017)
Varmia, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017494
Tiivistelmä
Harmaalla taloudella tarkoitetaan sitä, kun kolmannet osapuolet, eli muut kuin viralliset jälleenmyyjät myyvät uusia ja aitoja brändättyjä tuotteita kuluttajille. Oleellista on, että tuotteet eivät ole väärennöksiä, vaan ne on alunperin ostettu valmistajalta tai viralliselta jälleenmyyjältä laillisesti. Videopelialan harmaat markkinat eroavat useimpien alojen harmaista markkinoista, koska videopeliala on digitalisoitunut nopeammin kuin useimmat alat. Merkittävä osa videopeleistä myydään nykyään digitaalisina, internetistä ladattavina kopioina ja videopelien harmaa talous keskittyy lähes täysin näihin digitaalisiin kopioihin. Videopelialan harmaat markkinat ovat myös massiiviset ja avoimet lähes koko maailmalle internetin välityksellä. Lähes minkä tahansa pelin voi ostaa harmailta markkinoilta yhtä helposti tai helpommin kuin virallisten jälleenmyyjien verkkokaupoista, usein myös merkittävästi halvemmalla hinnalla. Alan harmaiden markkinoiden käytännön toiminta ja toiminnan laillisuus voivat kuitenkin olla hyvin vaikeaselkoisia kuluttajille. Tämän opinnäytetyön tavoitteena olikin siten videopelialan harmaan talouden toiminnan perinpohjainen selvittäminen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja alan kuluttajille, eli pelaajille teetetystä kyselytutkimuksesta. Teoriaosuudessa tutustutaan harmaan talouden teoriaan ja asiaankuuluvaan lainsäädäntöön, ottaen huomioon videopelialan erityispiirteet sekä kerrotaan videopelialan harmaan talouden käytännön toiminnasta. Opinnäytetyön yhteydessä toteutetulla kyselytutkimuksella taas selvitetään pelaajien näkökulmaa alan harmaaseen talouteen. Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä sen tehokkuuden ja kätevyyden takia, ja koska se soveltuu hyvin arkaluontoisten kysymysten kysymiseen.
Tutkimuksessa selvisi, että ylivoimaisesti suurin osa pelaajista on ylipäätään tietoisia alan harmaan talouden olemassaolosta ja suurin osa on myös ostanut pelejä sitä kautta. Kuluttajan riski kohdata ongelmia ostettaessa pelejä harmailta markkinoilta on melko suuri, mutta useimmissa tapauksissa kuluttajan menetykset kuitenkin hyvitetään. Vain pieni vähemmistö tutkimukseen vastanneista pelaajista vastusti alan harmaata taloutta ja ylivoimaisesti suurin syy harmailta markkinoilta ostamiselle oli hinta. Tutkimustulosten perusteella alan harmaan talouden olemassaoloa voidaan pitää jo yleistietona pelaajien keskuudessa ja sieltä ostamista myös melko yleisenä. Alan harmailla markkinoilla tuskin myöskään tulee olemaan pulaa asiakkaista jatkossakaan, ainakaan niin kauan kun pelien myyminen harmailla markkinoilla selvästi virallisia jälleenmyyjiä halvemmalla on mahdollista.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja alan kuluttajille, eli pelaajille teetetystä kyselytutkimuksesta. Teoriaosuudessa tutustutaan harmaan talouden teoriaan ja asiaankuuluvaan lainsäädäntöön, ottaen huomioon videopelialan erityispiirteet sekä kerrotaan videopelialan harmaan talouden käytännön toiminnasta. Opinnäytetyön yhteydessä toteutetulla kyselytutkimuksella taas selvitetään pelaajien näkökulmaa alan harmaaseen talouteen. Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä sen tehokkuuden ja kätevyyden takia, ja koska se soveltuu hyvin arkaluontoisten kysymysten kysymiseen.
Tutkimuksessa selvisi, että ylivoimaisesti suurin osa pelaajista on ylipäätään tietoisia alan harmaan talouden olemassaolosta ja suurin osa on myös ostanut pelejä sitä kautta. Kuluttajan riski kohdata ongelmia ostettaessa pelejä harmailta markkinoilta on melko suuri, mutta useimmissa tapauksissa kuluttajan menetykset kuitenkin hyvitetään. Vain pieni vähemmistö tutkimukseen vastanneista pelaajista vastusti alan harmaata taloutta ja ylivoimaisesti suurin syy harmailta markkinoilta ostamiselle oli hinta. Tutkimustulosten perusteella alan harmaan talouden olemassaoloa voidaan pitää jo yleistietona pelaajien keskuudessa ja sieltä ostamista myös melko yleisenä. Alan harmailla markkinoilla tuskin myöskään tulee olemaan pulaa asiakkaista jatkossakaan, ainakaan niin kauan kun pelien myyminen harmailla markkinoilla selvästi virallisia jälleenmyyjiä halvemmalla on mahdollista.