Leikki-ikäisen vuorovaikutuksellinen kohtaaminen lasten sairaanhoitotyössä päiväkirurgisella osastolla
Sainio, Petra (2017)
Sainio, Petra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111617191
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa sekä luoda ideoita hoitajille, jotta he voisivat kohdata vuorovaikutteisin keinoin leikki-ikäisen lapsen Korva-, nenä-ja kurkkutautien päiväkirurgisella osastolla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajien kokemuksia, miten he kohtaavat leikki-ikäisen lapsen vuorovaikutteisin keinoin.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin sairaanhoitajan ja leikki-ikäisen lapsen väliseen vuorovaikutukseen, leikki-ikäisen vuorovaikutustaitojen kehittymiseen, lapsen kohtaamiseen sairaalassa, leikin merkitykseen sekä leikkiin, vanhemman läsnäoloon sekä vanhemman ja sairaanhoitajan vuorovaikutuksen merkitykseen lapselle. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan 2-5vuotiaita lapsia. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluun osallistui kuusi haastateltavaa sairaanhoitajaa. Haastatteluaineisto analysointiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset muodostivat neljä pääteemaa. Ensimmäinen teema, sairaanhoitajan vuorovaikutuskeinot, käsitteli keinoja, joita hoitajat käyttävät kohdatessaan leikki-ikäisen lapsen päiväkirurgisella osastolla. Teemassa perehdyttiin myös hoitajan olemukseen ja toimintaan vuorovaikutuksen kannalta sekä mietittiin kehittämisehdotuksia vuorovaikutuksen tukemiseen. Toinen teema, sairaanhoitajan kohtaaminen leikki-ikäisen lapsen kanssa sairaalassa sisälsi keinoja, miten leikki-ikäiselle puhutaan ja mitä sanoja tulisi käyttää sairaalassa ja mitä tulisi välttää. Kolmas teema, leikin merkitys vuorovaikutuksessa sisälsi tietoa, millainen merkitys leikillä on ja miten sitä voisi hyödyntää hoitotyössä. Lisäksi annettiin ehdotuksia ja vinkkejä leluihin ja leikin käyttämiseen sekä tilojen parantamiseen. Neljäs ja viimeinen teema keskittyi vanhemman läsnäolon sekä vanhemman ja sairaanhoitajan vuorovaikutuksen merkitykseen lapselle. Se käsitteli myös, miten sairaanhoitaja on sekä vanhemman että lapsen tukena sairaalassa ennen leikkausta, leikkauksen aikana ja leikkauksen jälkeen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lasten sairaanhoitotyössä, jossa ollaan vuorovaikutuksessa leikki-ikäisten lasten kanssa. Tutkimustuloksia voidaan käyttää myös herättämään keskustelua työyhteisössä, jossa halutaan kehittää leikki-ikäisen lapsen vuorovaikutuksellista kohtaamista.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin sairaanhoitajan ja leikki-ikäisen lapsen väliseen vuorovaikutukseen, leikki-ikäisen vuorovaikutustaitojen kehittymiseen, lapsen kohtaamiseen sairaalassa, leikin merkitykseen sekä leikkiin, vanhemman läsnäoloon sekä vanhemman ja sairaanhoitajan vuorovaikutuksen merkitykseen lapselle. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan 2-5vuotiaita lapsia. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluun osallistui kuusi haastateltavaa sairaanhoitajaa. Haastatteluaineisto analysointiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset muodostivat neljä pääteemaa. Ensimmäinen teema, sairaanhoitajan vuorovaikutuskeinot, käsitteli keinoja, joita hoitajat käyttävät kohdatessaan leikki-ikäisen lapsen päiväkirurgisella osastolla. Teemassa perehdyttiin myös hoitajan olemukseen ja toimintaan vuorovaikutuksen kannalta sekä mietittiin kehittämisehdotuksia vuorovaikutuksen tukemiseen. Toinen teema, sairaanhoitajan kohtaaminen leikki-ikäisen lapsen kanssa sairaalassa sisälsi keinoja, miten leikki-ikäiselle puhutaan ja mitä sanoja tulisi käyttää sairaalassa ja mitä tulisi välttää. Kolmas teema, leikin merkitys vuorovaikutuksessa sisälsi tietoa, millainen merkitys leikillä on ja miten sitä voisi hyödyntää hoitotyössä. Lisäksi annettiin ehdotuksia ja vinkkejä leluihin ja leikin käyttämiseen sekä tilojen parantamiseen. Neljäs ja viimeinen teema keskittyi vanhemman läsnäolon sekä vanhemman ja sairaanhoitajan vuorovaikutuksen merkitykseen lapselle. Se käsitteli myös, miten sairaanhoitaja on sekä vanhemman että lapsen tukena sairaalassa ennen leikkausta, leikkauksen aikana ja leikkauksen jälkeen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lasten sairaanhoitotyössä, jossa ollaan vuorovaikutuksessa leikki-ikäisten lasten kanssa. Tutkimustuloksia voidaan käyttää myös herättämään keskustelua työyhteisössä, jossa halutaan kehittää leikki-ikäisen lapsen vuorovaikutuksellista kohtaamista.