EU-kuplia puhkotaan journalismilla : EU-uutiset.fi-verkkolehden mediakonsepti
Hotakainen, Satu (2017)
Hotakainen, Satu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117507
Tiivistelmä
Olen tehnyt kehittämistyönäni konseptisuunnitelman EU-uutisiin keskittyvälle verkkolehdelle.
Aineistoni perusteella tein päätelmän, että Suomessa olisi tilaa EU-uutisiin keskittyvälle medialle. EU-uutisia kaivataan sekä määrällisesti enemmän että niiltä kaivataan analyyttisempaa otetta.
Koska työni tavoitteena on luoda konkreettinen tuote, olen käyttänyt kehittämismenelmänä konstruktiivista tutkimusotetta.
Hankin taustatietoa kirjallisuudesta politiikan journalismista ja rakensin niiden pohjalta teemahaastattelut, joissa etsin vastausta kysymyksiin: Millaisilla näkökulmilla ja rajauksilla herätetään suomalaisten mielenkiinto Euroopan unionia kohtaan ja kuinka EU-uutisiin keskittyvä verkkolehti tavoittaa lukijat? Minkälaista sellaista sisältöä EU-uutiset.fi-verkkolehti voi tarjota lukijoilleen, mitä muut suomalaiset mediat eivät jo tarjoa? Mikä olisi EU-uutiset.fi-verkkolehdelle paras mahdollinen liiketoimintamalli eli miten mahdollistetaan lehden toteutuminen konseptisuunnitelmasta tuotteeksi, jolla pystyn työllistämään itseni?
Teemahaastatteluiden tueksi ja konseptoinnin avuksi tein myös uutisseurantaa, ulkomaisten EU-uutislehtien benchmarkkausta ja lukijakyselyn.
Kehittämistyössä pohditaan myös mahdollista liiketoimintamallia verkkolehdelle sekä lehden markkinointia ja lukijoiden tavoittamista.
Rajauksen painopiste asettuu kuitenkin toimivan mediakonseptin rakentamiseen.
Loin mediakonseptiin verkkolehdelle NABC-analyysin, jossa määritellään esimerkiksi verkkolehden visio. Rakensin lehteen myös hankkimani aineiston pohjalta juttutyyppejä sekä loin EU-uutiset.fi-verkkolehdelle neljä mallilukijaa.
Työ on toteutettu tammikuun 2017 ja marraskuun 2017 välisenä aikana.
Aineistoni perusteella tein päätelmän, että Suomessa olisi tilaa EU-uutisiin keskittyvälle medialle. EU-uutisia kaivataan sekä määrällisesti enemmän että niiltä kaivataan analyyttisempaa otetta.
Koska työni tavoitteena on luoda konkreettinen tuote, olen käyttänyt kehittämismenelmänä konstruktiivista tutkimusotetta.
Hankin taustatietoa kirjallisuudesta politiikan journalismista ja rakensin niiden pohjalta teemahaastattelut, joissa etsin vastausta kysymyksiin: Millaisilla näkökulmilla ja rajauksilla herätetään suomalaisten mielenkiinto Euroopan unionia kohtaan ja kuinka EU-uutisiin keskittyvä verkkolehti tavoittaa lukijat? Minkälaista sellaista sisältöä EU-uutiset.fi-verkkolehti voi tarjota lukijoilleen, mitä muut suomalaiset mediat eivät jo tarjoa? Mikä olisi EU-uutiset.fi-verkkolehdelle paras mahdollinen liiketoimintamalli eli miten mahdollistetaan lehden toteutuminen konseptisuunnitelmasta tuotteeksi, jolla pystyn työllistämään itseni?
Teemahaastatteluiden tueksi ja konseptoinnin avuksi tein myös uutisseurantaa, ulkomaisten EU-uutislehtien benchmarkkausta ja lukijakyselyn.
Kehittämistyössä pohditaan myös mahdollista liiketoimintamallia verkkolehdelle sekä lehden markkinointia ja lukijoiden tavoittamista.
Rajauksen painopiste asettuu kuitenkin toimivan mediakonseptin rakentamiseen.
Loin mediakonseptiin verkkolehdelle NABC-analyysin, jossa määritellään esimerkiksi verkkolehden visio. Rakensin lehteen myös hankkimani aineiston pohjalta juttutyyppejä sekä loin EU-uutiset.fi-verkkolehdelle neljä mallilukijaa.
Työ on toteutettu tammikuun 2017 ja marraskuun 2017 välisenä aikana.