Valmentava tiimiesimies : työkaluja tiimityön kehittämiseen
Andersson, Varpu (2017)
Andersson, Varpu
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017462
Tiivistelmä
Lähtökohtana tälle opinnäytetyölle ovat kysymykset siitä, millaista pohjatietoa tiimiesimiehellä tulee olla tiimityöskentelystä ja minkälaisilla harjoitteilla esimies pystyy tukemaan tiimiään työskentelyn tehostamiseksi. Tämän lisäksi tavoitteena oli tuottaa Plus Katsastus Oy:n asemapäälliköille selkeä, käytännönläheinen opas. Oppaan harjoitteet on helppo ottaa osaksi arkipäivän työtehtäviä ja –tilanteita.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu tiimin kehitysvaiheisiin perehtymisestä, tiimin laadun pohtimisesta ja vuorovaikutuksen ja palautteen merkityksestä. Aktiivisella valmentamisella tiimi kehittyy nopeammin ja kykenee saavuttamaan parempia tuloksia. Tämän lisäksi myös työssä viihtyminen ja jaksaminen kohenevat.
Opinnäytetyön osana tuotettu opas koostuu erilaisista käytännön harjoitteista, joita asemapäälliköt voivat käyttää tiimin toiminnan tukemiseen ja vanhojen tapojen ravistelemiseen. Oppaan sisällön rajaamiseksi toteutettiin toimitusjohtajan haastattelu ja asemapäälliköille tehty sähköinen kysely. Oppaassa pääpaino on tiimin jäsenten vuorovaikutustaitojen kehittämisellä. Vuorovaikutustaidoilla vaikutetaan niin työssä viihtymiseen, motivaatioon kuin tavoitteiden saavuttamiseen. Vuorovaikutukseen liittyy kiinteästi palautteen antaminen ja saaminen.
Oppaan hyöty Plus Katsastukselle riippuu siitä, miten se otetaan käyttöön ja koetaan omaksi. Tämä edellyttää johdon perehtymistä oppaan sisältöön ja suunnitelmaa, miten opas jalkautetaan koulutuksella osaksi toimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu tiimin kehitysvaiheisiin perehtymisestä, tiimin laadun pohtimisesta ja vuorovaikutuksen ja palautteen merkityksestä. Aktiivisella valmentamisella tiimi kehittyy nopeammin ja kykenee saavuttamaan parempia tuloksia. Tämän lisäksi myös työssä viihtyminen ja jaksaminen kohenevat.
Opinnäytetyön osana tuotettu opas koostuu erilaisista käytännön harjoitteista, joita asemapäälliköt voivat käyttää tiimin toiminnan tukemiseen ja vanhojen tapojen ravistelemiseen. Oppaan sisällön rajaamiseksi toteutettiin toimitusjohtajan haastattelu ja asemapäälliköille tehty sähköinen kysely. Oppaassa pääpaino on tiimin jäsenten vuorovaikutustaitojen kehittämisellä. Vuorovaikutustaidoilla vaikutetaan niin työssä viihtymiseen, motivaatioon kuin tavoitteiden saavuttamiseen. Vuorovaikutukseen liittyy kiinteästi palautteen antaminen ja saaminen.
Oppaan hyöty Plus Katsastukselle riippuu siitä, miten se otetaan käyttöön ja koetaan omaksi. Tämä edellyttää johdon perehtymistä oppaan sisältöön ja suunnitelmaa, miten opas jalkautetaan koulutuksella osaksi toimintaa.