Digitalisaation tuottamat hyödyt pienyrityksille
Koskinen, Robert (2017)
Koskinen, Robert
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117527
Tiivistelmä
Digitalisaatio ohjaa yrityksen toimintaa joka päivä yhä enemmän. Digitalisaatiolla tarkoitetaan yrityksen toimintamallien, teknologian sekä prosessien kokonaisvaltaista muutosta kohti digitalisaation vaatimaa mallia. Jotta yritykset ymmärtäisivät digitalisaation kokonaisuutena, täytyisi heidän tietää asiasta enemmän. Digitalisaatio onkin monimutkainen kokonaisuus, jonka kehitystä ja vaatimuksia on hankala seurata täydellisesti.
Opinnäytetyön tavoite on selvittää mitä digitalisaatio on, mitä se vaatii pienyrityksiltä ja mitä mahdollisuuksia se voi luoda yritysten toiminnalle. Tutkimuksen kohderyhmää on rajattu niin, että huomioon otetaan vain pienyritykset. Työn alkuosa sisältää lähteiden pohjalta hankittua tietoa liittyen eri digitalisaation osiin ja kehityskohteisiin. Opinnäytetyössä käydään läpi digitalisaation osa-alueita, teknologian kehitystä, liiketoimintaprosesseja, toimintamallien muutoksia, globaaleja markkinoita sekä erilaisia uhkia, joita digitalisaatio tuo mukanaan väärin toteutettuna.
Yrityksille mahdollisia hyötyjä tuovia asioita ovat esimerkiksi digitaaliset sovellusalustat, johon liittyen tärkeänä käsitteenä esille voidaan tuoda verkostovaikutus. Myös pilvipalvelut, palveluiden ulkoistaminen sekä globaalit markkinat ovat digitalisaation mukanaan tuomia mahdollisuuksia, jotka oikein hyödynnettyinä luovat uusia mahdollisuuksia viedä toimintaa eteenpäin.
Tutkimuksen aikana toteutettiin yrityksille kysely, jonka avulla pyrittiin saamaan tietoa suoraan yrityksiltä, liittyen aikaisemmin tutkimuksessa esille tuotuihin teoriatietoihin. Kysely sisälsi 22 kysymystä, ja se lähetettiin 54 yritykselle.
Kyselyyn saatiin 17 vastausta, joiden tulokset olivat melko selkeitä. Yritysten yleistietoisuus digitalisaatiosta on melko hyvällä tasolla. Yritykset ovat jo pyrkineet kehittämään eri osa-alueita oman yrityksensä sisällä. Suurimmiksi uhkiksi ja haasteiksi yritykset kokevat selvästi yksittäisiin henkilöihin kohdistuvat haasteet, kuten esimerkiksi työroolien muutokset sekä työntekijöiden kouluttamisen. Suurimmat uhkat sekä haasteet yrityksille ovat enemmän yksittäisiin ihmisiin kohdistuvia, kuin esimerkiksi teknologia tai toimintamallien muutokset.
Opinnäytetyön tavoite on selvittää mitä digitalisaatio on, mitä se vaatii pienyrityksiltä ja mitä mahdollisuuksia se voi luoda yritysten toiminnalle. Tutkimuksen kohderyhmää on rajattu niin, että huomioon otetaan vain pienyritykset. Työn alkuosa sisältää lähteiden pohjalta hankittua tietoa liittyen eri digitalisaation osiin ja kehityskohteisiin. Opinnäytetyössä käydään läpi digitalisaation osa-alueita, teknologian kehitystä, liiketoimintaprosesseja, toimintamallien muutoksia, globaaleja markkinoita sekä erilaisia uhkia, joita digitalisaatio tuo mukanaan väärin toteutettuna.
Yrityksille mahdollisia hyötyjä tuovia asioita ovat esimerkiksi digitaaliset sovellusalustat, johon liittyen tärkeänä käsitteenä esille voidaan tuoda verkostovaikutus. Myös pilvipalvelut, palveluiden ulkoistaminen sekä globaalit markkinat ovat digitalisaation mukanaan tuomia mahdollisuuksia, jotka oikein hyödynnettyinä luovat uusia mahdollisuuksia viedä toimintaa eteenpäin.
Tutkimuksen aikana toteutettiin yrityksille kysely, jonka avulla pyrittiin saamaan tietoa suoraan yrityksiltä, liittyen aikaisemmin tutkimuksessa esille tuotuihin teoriatietoihin. Kysely sisälsi 22 kysymystä, ja se lähetettiin 54 yritykselle.
Kyselyyn saatiin 17 vastausta, joiden tulokset olivat melko selkeitä. Yritysten yleistietoisuus digitalisaatiosta on melko hyvällä tasolla. Yritykset ovat jo pyrkineet kehittämään eri osa-alueita oman yrityksensä sisällä. Suurimmiksi uhkiksi ja haasteiksi yritykset kokevat selvästi yksittäisiin henkilöihin kohdistuvat haasteet, kuten esimerkiksi työroolien muutokset sekä työntekijöiden kouluttamisen. Suurimmat uhkat sekä haasteet yrityksille ovat enemmän yksittäisiin ihmisiin kohdistuvia, kuin esimerkiksi teknologia tai toimintamallien muutokset.