Tässä hetkessä, aistit avoinna : Mindfulness-kansio 5-6 -vuotiaiden lasten parissa työskenteleville
Haapala, Hanna-Emilia (2017)
Haapala, Hanna-Emilia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017449
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa kehitettiin mindfulness-kansio Kristiinankaupungin päiväkodin Vekkula-osaston käyttöön. Opinnäytetyöni toiminnallisena osuutena oli kuusi eri aisteihin keskittyvää mindfulness-tuokiota, jotka toteutin kuudelle Vekkulan 5-6 -vuotiaalle lapselle. Tuokioiden pohjalta koottiin mindfulness-kansio, jonka tavoitteena oli lisätä lapsiryhmään rauhallisuutta, keskittyneisyyttä ja tietoista läsnäoloa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös, että mindfulness-kansio otettaisiin käyttöön muissakin Kristiinankaupungin alueella toimivissa päiväkodeissa.
Opinnäytetyöni tarkasteli mindfulnessia eli tietoista läsnäoloa 5-6 -vuotiaiden lasten näkökulmasta ja sen vaikutusta lasten levottomuuteen, keskittymiseen ja tietoiseen läsnäoloon mindfulness-harjoitusten avulla. Kansion hyödyntämisen jälkeen Vekkulan työntekijöiltä kysyttiin arviointilomakkeella palautetta kansion käytöstä sekä tuokioiden mahdollisista vaikutuksista lapsiin ja aikuisiin.
Arviointilomakkeista saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että mindfulness-kansio koettiin hyödylliseksi ja selkeäksi työvälineeksi, jota on helppo hyödyntää varhaiskasvatustyössä. Koska kansiota hyödynnettiin vain vähän aikaa, eivät työntekijät vielä havainneet harjoitusten tuoneen merkittäviä vaikutuksia. Kansio koettiin kuitenkin tarpeelliseksi ja hyväksi mahdollisuudeksi vaikuttaa lasten levottomuuteen ja läsnäoloon.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämäni mindfulness-kansio on hyvä ja hyödyllinen mahdollisuus vaikuttaa lasten levottomuuteen, keskittymiseen ja läsnäoloon, mutta vaikutusten havaitsemiseksi tulee kansiota hyödyntää säännöllisesti ja pidemmän aikaa. Vekkula aikoo hyödyntää kansiota jatkossakin osana varhaiskasvatustoimintaansa.
Tavoitteeni opinnäytetyöni suhteen täyttyivät siis hyvin. Kehitin Vekkulalle uuden työvälineen, jota tullaan hyödyntämään jatkossakin. Kansio viedään kaupungin kielenkääntäjille, jolloin sitä on mahdollisuus käyttää myös Kristiinankaupungin ruotsinkielisissä päiväkodeissa ja näin kansioni on hyödyllinen koko kaksikielisen Kristiinankaupungin varhaiskasvatustoiminnalle.
Opinnäytetyöni tarkasteli mindfulnessia eli tietoista läsnäoloa 5-6 -vuotiaiden lasten näkökulmasta ja sen vaikutusta lasten levottomuuteen, keskittymiseen ja tietoiseen läsnäoloon mindfulness-harjoitusten avulla. Kansion hyödyntämisen jälkeen Vekkulan työntekijöiltä kysyttiin arviointilomakkeella palautetta kansion käytöstä sekä tuokioiden mahdollisista vaikutuksista lapsiin ja aikuisiin.
Arviointilomakkeista saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että mindfulness-kansio koettiin hyödylliseksi ja selkeäksi työvälineeksi, jota on helppo hyödyntää varhaiskasvatustyössä. Koska kansiota hyödynnettiin vain vähän aikaa, eivät työntekijät vielä havainneet harjoitusten tuoneen merkittäviä vaikutuksia. Kansio koettiin kuitenkin tarpeelliseksi ja hyväksi mahdollisuudeksi vaikuttaa lasten levottomuuteen ja läsnäoloon.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämäni mindfulness-kansio on hyvä ja hyödyllinen mahdollisuus vaikuttaa lasten levottomuuteen, keskittymiseen ja läsnäoloon, mutta vaikutusten havaitsemiseksi tulee kansiota hyödyntää säännöllisesti ja pidemmän aikaa. Vekkula aikoo hyödyntää kansiota jatkossakin osana varhaiskasvatustoimintaansa.
Tavoitteeni opinnäytetyöni suhteen täyttyivät siis hyvin. Kehitin Vekkulalle uuden työvälineen, jota tullaan hyödyntämään jatkossakin. Kansio viedään kaupungin kielenkääntäjille, jolloin sitä on mahdollisuus käyttää myös Kristiinankaupungin ruotsinkielisissä päiväkodeissa ja näin kansioni on hyödyllinen koko kaksikielisen Kristiinankaupungin varhaiskasvatustoiminnalle.