Markkina-analyysi terveysteknologia-alan yritykselle
Varje, Johanna; Kielinen, Ida (2017)
Varje, Johanna
Kielinen, Ida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117567
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona terveysteknologia-alan yritykselle, Yritys X:lle, joka keväällä 2017 lanseerasi uuden työntekijöiden työhyvinvointia edistävän tuotteen, jolla yritys tavoittelee voimakasta kasvua kotimaassa ja muualla Euroopassa. Työn tarkoituksena on tuottaa markkina-analyysi yrityksen asiakkaista sekä markkinatilanteesta kotimaan markkinoilla. Markkina-analyysin tavoitteena on luoda pohja, jolle yrityksen markkinointi-tiimin on mahdollista rakentaa markkinointisuunnitelma perustuen asiakkaiden tarpeisiin ja markkinatilanteeseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee työhyvinvointia ja sen vaikutuksia työnantajayrityksiin sekä markkinoinnin teoriaa pohjustamaan tulevaa markkinointisuunnitelmaa. Markkinoinnin teorian perusteella luotiin sähköinen kyselylomake. Kyselyä täydennettiin haastatteluilla, jotka tehtiin kyselyyn vastanneille, jotka antoivat suostumuksen haastatteluun. Tutkimusongelmana oli oppia ymmärtämään uuden asiakasryhmän, B2B-asiakkaiden, suhtautumista henkilöstön työhyvinvointipalveluihin ja -tuotteisiin sekä kartoittaa niiden hankintaan liittyviä prosesseja.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia olivat, että yrityksen johto on hyvin tietoinen henkilöstön hyvinvoinnin vaikutuksista yrityksen tuottavuuteen sekä työnantajaimagoon. Suurin osa kohderyhmästä pitää henkilöstön hyvinvointia erittäin tärkeänä ja kukaan vastaajista ei tee päätöksiä työhyvinvointiin liittyvien tuotteiden tai palveluiden hankinnasta yksin. Tutkimus tuotti myös tietoa siitä, mitä kanavia kohderyhmä käyttää etsiessään tietoa henkilöstön hyvinvointiin liittyvistä tuotteista tai palveluista, jota toimeksiantajayritys voi hyödyntää markkinointisuunnitelmassaan.
Tulosten mukaan Yritys X:n tuotteelle on olemassa selvä kysyntä ja kohderyhmällä on ymmärrys henkilöstön hyvinvoinnin vaikutuksesta yrityksen toimintaan. Tuloksista voitiin päätellä, että olennaista toimeksiantajan markkinoinnin kannalta on tarjota asiakasyrityksille räätälöityjä tuotteita, jotka saavuttavat ne työntekijäryhmät, joita muut markkinoilla olevat tuotteet eivät ole kyenneet saavuttamaan. Viestinnässä Yritys X:n tulee huomioida, ketkä tekevät päätöksen asiakasyrityksessä ja millä tavalla päätöksentekoa voidaan edesauttaa viestinnällisin keinoin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee työhyvinvointia ja sen vaikutuksia työnantajayrityksiin sekä markkinoinnin teoriaa pohjustamaan tulevaa markkinointisuunnitelmaa. Markkinoinnin teorian perusteella luotiin sähköinen kyselylomake. Kyselyä täydennettiin haastatteluilla, jotka tehtiin kyselyyn vastanneille, jotka antoivat suostumuksen haastatteluun. Tutkimusongelmana oli oppia ymmärtämään uuden asiakasryhmän, B2B-asiakkaiden, suhtautumista henkilöstön työhyvinvointipalveluihin ja -tuotteisiin sekä kartoittaa niiden hankintaan liittyviä prosesseja.
Tutkimuksen keskeisiä tuloksia olivat, että yrityksen johto on hyvin tietoinen henkilöstön hyvinvoinnin vaikutuksista yrityksen tuottavuuteen sekä työnantajaimagoon. Suurin osa kohderyhmästä pitää henkilöstön hyvinvointia erittäin tärkeänä ja kukaan vastaajista ei tee päätöksiä työhyvinvointiin liittyvien tuotteiden tai palveluiden hankinnasta yksin. Tutkimus tuotti myös tietoa siitä, mitä kanavia kohderyhmä käyttää etsiessään tietoa henkilöstön hyvinvointiin liittyvistä tuotteista tai palveluista, jota toimeksiantajayritys voi hyödyntää markkinointisuunnitelmassaan.
Tulosten mukaan Yritys X:n tuotteelle on olemassa selvä kysyntä ja kohderyhmällä on ymmärrys henkilöstön hyvinvoinnin vaikutuksesta yrityksen toimintaan. Tuloksista voitiin päätellä, että olennaista toimeksiantajan markkinoinnin kannalta on tarjota asiakasyrityksille räätälöityjä tuotteita, jotka saavuttavat ne työntekijäryhmät, joita muut markkinoilla olevat tuotteet eivät ole kyenneet saavuttamaan. Viestinnässä Yritys X:n tulee huomioida, ketkä tekevät päätöksen asiakasyrityksessä ja millä tavalla päätöksentekoa voidaan edesauttaa viestinnällisin keinoin.