Toisen asteen opiskelijoiden kokemukset yläkouluaikaisesta koulukuraattorityöstä
Hautanen, Ida (2017)
Hautanen, Ida
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217632
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan toisen asteen opiskelijoiden kokemuksia yläkou-luaikaisesta koulukuraattorityöstä. Koulukuraattorityöllä on kauaskantoisia vaiku-tuksia nuoren elämässä ja siitä voi jäädä hyvin vahvoja kokemuksia nuorelle niin hyvässä kuin pahassakin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään koulukuraattorin työn tavoitetta, työn-kuvaa ja koulukuraattorin osuutta oppilashuollossa. Yläkoulu nivoutuu nuoruuden kehitysvaiheeseen ja sillä on suuria vaikutuksia nuoren käyttäytymiseen. Teoriassa avataankin hieman nuoruusiän kehitystä ja siihen liittyviä tärkeimpiä kehitysteh-täviä. Koulukuraattori kohtaa työssään monenlaisia haasteita ja niistä yleisimpiä on käsitelty teoriaosuudessa. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto on kerätty teemahaastatteluilla. Tutkimuksessa on haastateltu kuutta toisen asteen opiskelijaa, joista jokainen on ollut yläkoulussa koulukuraattorin asiakkaana.
Tutkimustulosten mukaan koulukuraattorityöstä on jäänyt lähes ainoastaan positiivisia kokemuksia, mutta aina koulukuraattorilta saatu apu ei ole vastannut oikeaan tarpeeseen. Luottamussuhde on ollut tärkeä osa kokemuksen muodostumista. Siihen on vaikuttanut koulukuraattorin persoona ja työskentelytapa, mutta myös nuoren aikaisemmat kokemukset koulukuraattoreista. Jokaisen nuoren kanssa työskentelytapa oli painottunut keskusteluun ja se oli ollut heille riittävää. Jokaisen kohdalla heidän haasteisiinsa saatiin apua myös ulkopuoliselta taholta. Nuoret olivat saaneet apua mielestään riittävän oikeaan aikaan, mutta he pohtivat myös, että aikaisemman avun hakeminen olisi vaatinut aktiivisuutta ja rohkeutta heiltä itseltään ja sitä heillä ei välttämättä ollut. Koulukuraattorityöllä oli ollut paljon vaiku-tusta heidän elämäänsä, mutta osan kohdalla se ei saanut yhtä suurta painoarvoa kuin toisilla. Haastatteluista nousi esille asioita, joihin koulukuraattorityössä voitai-siin kiinnittää huomioita, jotta kokemukset olisivat mahdollisimman positiivisia. Näitä olivat luottamussuhde, ammatillisuus, nuoren kokemus työskentelyn tarpeelli-suudesta, kuraattorin työskentelytapa, persoona ja yhteistyötahot.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään koulukuraattorin työn tavoitetta, työn-kuvaa ja koulukuraattorin osuutta oppilashuollossa. Yläkoulu nivoutuu nuoruuden kehitysvaiheeseen ja sillä on suuria vaikutuksia nuoren käyttäytymiseen. Teoriassa avataankin hieman nuoruusiän kehitystä ja siihen liittyviä tärkeimpiä kehitysteh-täviä. Koulukuraattori kohtaa työssään monenlaisia haasteita ja niistä yleisimpiä on käsitelty teoriaosuudessa. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto on kerätty teemahaastatteluilla. Tutkimuksessa on haastateltu kuutta toisen asteen opiskelijaa, joista jokainen on ollut yläkoulussa koulukuraattorin asiakkaana.
Tutkimustulosten mukaan koulukuraattorityöstä on jäänyt lähes ainoastaan positiivisia kokemuksia, mutta aina koulukuraattorilta saatu apu ei ole vastannut oikeaan tarpeeseen. Luottamussuhde on ollut tärkeä osa kokemuksen muodostumista. Siihen on vaikuttanut koulukuraattorin persoona ja työskentelytapa, mutta myös nuoren aikaisemmat kokemukset koulukuraattoreista. Jokaisen nuoren kanssa työskentelytapa oli painottunut keskusteluun ja se oli ollut heille riittävää. Jokaisen kohdalla heidän haasteisiinsa saatiin apua myös ulkopuoliselta taholta. Nuoret olivat saaneet apua mielestään riittävän oikeaan aikaan, mutta he pohtivat myös, että aikaisemman avun hakeminen olisi vaatinut aktiivisuutta ja rohkeutta heiltä itseltään ja sitä heillä ei välttämättä ollut. Koulukuraattorityöllä oli ollut paljon vaiku-tusta heidän elämäänsä, mutta osan kohdalla se ei saanut yhtä suurta painoarvoa kuin toisilla. Haastatteluista nousi esille asioita, joihin koulukuraattorityössä voitai-siin kiinnittää huomioita, jotta kokemukset olisivat mahdollisimman positiivisia. Näitä olivat luottamussuhde, ammatillisuus, nuoren kokemus työskentelyn tarpeelli-suudesta, kuraattorin työskentelytapa, persoona ja yhteistyötahot.