Hankinnan mittareiden kehittäminen Case: Patria Aviation
Kangasperko, Satu (2017)
Kangasperko, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112017472
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Patria Aviation Oy:n hankintaorganisaation mittaristoa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli
Patria Aviation Oy, joka kuuluu kansainvälisesti toimivaan suomalaiseen ilmailu- ja puolustusteollisuuskonserni Patriaan. Aviation -liiketoiminta tuottaa sotilas- ja siviili-ilmailun asiakkailleen lentokaluston elinkaaren tukipalveluita sekä myös lentokoulutusta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kohdeyrityksen hankinnan mittariston kehittämiskohteita ja minkälaisilla uusilla mittareilla hankintaorganisaation mittaristoa voitaisiin täydentää.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee sitä, miksi yrityksen kannattaa mitata toimintaansa ja mitkä ovat hyvien mittareiden vaatimukset sekä mitä hyötyä mittariston päivittämisestä ja kehittämisestä saadaan. Mittariston päivittämistä voidaan toteuttaa jatkuvan parantamisen periaatteen mukaan, sillä mittareita ei saada välttämättä heti toimimaan suunnitellun mukaisesti.
Haastatteluiden perusteella ilmeni, että Patria Aviation Oy:n hankintaorganisaation tämän hetkiseen mittaristoon tarvittaisiin lisäksi seurantamittarit seuraaville tekijöille: maksuaikojen pidentäminen ja toimittajien toimituspoikkeamat sekä viivästyssakot. Näiden tekijöiden mittaamisella nykyistä mittaristoa saadaan kehitettyä toimintaympäristöön sopivaksi ja kohdeyrityksen liiketoiminnan ohjausta tukevaksi.
Patria Aviation Oy, joka kuuluu kansainvälisesti toimivaan suomalaiseen ilmailu- ja puolustusteollisuuskonserni Patriaan. Aviation -liiketoiminta tuottaa sotilas- ja siviili-ilmailun asiakkailleen lentokaluston elinkaaren tukipalveluita sekä myös lentokoulutusta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää kohdeyrityksen hankinnan mittariston kehittämiskohteita ja minkälaisilla uusilla mittareilla hankintaorganisaation mittaristoa voitaisiin täydentää.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee sitä, miksi yrityksen kannattaa mitata toimintaansa ja mitkä ovat hyvien mittareiden vaatimukset sekä mitä hyötyä mittariston päivittämisestä ja kehittämisestä saadaan. Mittariston päivittämistä voidaan toteuttaa jatkuvan parantamisen periaatteen mukaan, sillä mittareita ei saada välttämättä heti toimimaan suunnitellun mukaisesti.
Haastatteluiden perusteella ilmeni, että Patria Aviation Oy:n hankintaorganisaation tämän hetkiseen mittaristoon tarvittaisiin lisäksi seurantamittarit seuraaville tekijöille: maksuaikojen pidentäminen ja toimittajien toimituspoikkeamat sekä viivästyssakot. Näiden tekijöiden mittaamisella nykyistä mittaristoa saadaan kehitettyä toimintaympäristöön sopivaksi ja kohdeyrityksen liiketoiminnan ohjausta tukevaksi.