Proseduraalinen generointi 2D-videopelissä
Statsevich, Aleksi (2017)
Statsevich, Aleksi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217713
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu toimeksiantoon Super God Oy:ltä. Super God on oululainen pelialan yritys, joka tekee 2D-pelejä pc:lle, konsoleille ja mobiilialustoille. Yritys on käyttänyt Game Maker Studiota pelikehityksessä. Opinnäytetyön lopputuloksena oli pelidemo, joka toteutettiin uudella Game Maker 2:lla. Tämän opinnäytetyön lopputuloksena tulleesta demosta Super God Oy voi jatkokehittää lopullisen tuotteen. Opinnäytetyön pääpaino oli vihollisten ja pelikenttien prosedu-raalisessa generaatiossa. Kenttien generointi perustuu konseptiin, mitä käytetään videopelissä nimeltä Spelunky. Vihollisten proseduraalinen generointi on kokonaan itse kehitetty.
Opinnäytetyön lähdemateriaaleina on käytetty lähes yksinomaan internet-lähteitä, koska Game Maker 2:sta ei ole olemassa paljoa kirjallisuutta. YouTubessa on taas paljon opetusvideota Game Maker 2:lle ja niitä olen käyttänyt työssä apuna.
Opin proseduraalisesta generoinnista ja sen konsepteista paljon tämän opinnäytetyön tekemisen aikana. Rakennettu systeemi on hyvin muokattavissa uusia peliprojekteja varten ja palvelee näin toimeksiantajan tarpeita hyvin.
Opinnäytetyön lähdemateriaaleina on käytetty lähes yksinomaan internet-lähteitä, koska Game Maker 2:sta ei ole olemassa paljoa kirjallisuutta. YouTubessa on taas paljon opetusvideota Game Maker 2:lle ja niitä olen käyttänyt työssä apuna.
Opin proseduraalisesta generoinnista ja sen konsepteista paljon tämän opinnäytetyön tekemisen aikana. Rakennettu systeemi on hyvin muokattavissa uusia peliprojekteja varten ja palvelee näin toimeksiantajan tarpeita hyvin.