Perehdyttämisen vaikutus pienyrityksessä
Aaltonen, Niko (2017)
Aaltonen, Niko
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517145
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää perehdytyksen vaikutuksia pienyrityksen työntekijöiden keskuudessa, jossa laajat palvelut/tuotteet hankaloittavat syvällisemmän perehdytyksen tekemistä. Saatua tietoa voidaan jatkossa käyttää järjestelmällisemmän ja syvällisemmän perehdyttämistavan käyttöönotossa. Järjestelmällisemmällä perehdyttämisprosessilla voitaisiin varmistaa jokaiselle työntekijälle tasalaatuisempi perehdytys ja lisäksi voitaisiin varmistaa jokaisen työntekijän saavan perehdytyksen kaikkiin heidän työssään tarvitsemiin osa-alueisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmä tehtiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla. Kysely suoritettiin perehdytyksessä mukana olleille työntekijöille kolmessa osassa. Tietoa kerättiin ennen perehdytystä tehdyllä kyselylomakkeella, tästä heränneellä lisäkysymyksellä ja perehdytyksen jälkeen suoritetulla kyselylomakkeella.
Tämän työn tulosten perusteella havaittiin, että työntekijä nauttii enemmän työstään syvemmän perehdytyksen jälkeen, kun hän tiedostaa paremmin mitä on myymässä ja miten hän sen asiakkaalleen myy. Työn aikana tapahtunut kehitys perehdytysmateriaaleissa todettiin myös positiiviseksi, perehdyttämistä tukevaksi perehdytystavaksi. Opinnäytetyön tutkimusjoukko oli suppea, jonka vuoksi tuloksia ei voida yleistää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmä tehtiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla. Kysely suoritettiin perehdytyksessä mukana olleille työntekijöille kolmessa osassa. Tietoa kerättiin ennen perehdytystä tehdyllä kyselylomakkeella, tästä heränneellä lisäkysymyksellä ja perehdytyksen jälkeen suoritetulla kyselylomakkeella.
Tämän työn tulosten perusteella havaittiin, että työntekijä nauttii enemmän työstään syvemmän perehdytyksen jälkeen, kun hän tiedostaa paremmin mitä on myymässä ja miten hän sen asiakkaalleen myy. Työn aikana tapahtunut kehitys perehdytysmateriaaleissa todettiin myös positiiviseksi, perehdyttämistä tukevaksi perehdytystavaksi. Opinnäytetyön tutkimusjoukko oli suppea, jonka vuoksi tuloksia ei voida yleistää.