Lapsen sosiaalisen toimintaympäristön tukeminen pienryhmässä : Päiväkodin työntekijöiden kokemuksia pienryhmätoiminnasta
Kämäräinen, Jenna; Aurala, Anna-Maria (2017)
Kämäräinen, Jenna
Aurala, Anna-Maria
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217754
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lapsen sosiaalisen toimintaympäristön tukemista pienryhmässä. Työn tarkoituksena oli selvittää päiväkodin työntekijöiden (lastenhoitajien ja lastentarhaopettajien) kokemusten pohjalta, miten pienryhmän sosiaalinen toimintaympäristö tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Toisena tutkimuskysymyksenä oli, miten työntekijät voivat vaikuttaa sosiaaliseen toimintaympäristöön. Työssä haluttiin haastaa päiväkodin työntekijät arvioimaan omaa työskentelyään kriittisesti ja kehittävästi, jotta muutkin alan ammattilaiset voisivat saada työkaluja omaan työskentelyynsä.
Tutkimus sai alkunsa Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämishankkeesta ”Vuorovaikutuksellisen pienryhmäpedagogiikan vahvistaminen”. Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa pienryhmäpedagogiikan toteuttamista Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksessa ja kehittää työntekijöiden arviointiosaamista. Tarve hankkeeseen oli noussut työelämän kehittämistyöstä sekä arjen palautteen kautta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena käyttäen puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut pidettiin kahdessa erikokoisessa Kotkan kaupungin päiväkodissa ja ne toteutettiin kahvipöytäkeskustelun muodossa. Haastattelut tallennettiin kahteen nauhoitusvälineeseen, jonka jälkeen ne litteroitiin ja luokiteltiin omien kysymystensä alle. Vastauksia vertailtiin keskenään ja yhtäläisyydet kirjattiin tähän opinnäytetyöhön.
Päiväkodin työntekijöiden näkemysten mukaan pienryhmän sosiaalinen toimintaympäristö tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista kokonaisvaltaisesti. Pienryhmässä lapsen havainnointi ja sitä kautta lapsen taitoja tukevan toiminnan suunnittelu on helpompaa. Pienryhmässä myös lapsen sosiaaliset taidot sekä ryhmässä toimimisen taidot kehittyvät paremmin. Toimivassa pienryhmässä toteutuu turvallinen ympäristö, jossa epäonnistuminen on sallittua ja jokainen uskaltaa harjoitella taitojaan. Työntekijät kokivat, että he voivat vaikuttaa pienryhmän sosiaaliseen toimintaympäristöön havainnoimalla, ohjaamalla, ennakoimalla, kannustamalla ja menemällä toimintaan mukaan.
Tutkimus sai alkunsa Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämishankkeesta ”Vuorovaikutuksellisen pienryhmäpedagogiikan vahvistaminen”. Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa pienryhmäpedagogiikan toteuttamista Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksessa ja kehittää työntekijöiden arviointiosaamista. Tarve hankkeeseen oli noussut työelämän kehittämistyöstä sekä arjen palautteen kautta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena käyttäen puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut pidettiin kahdessa erikokoisessa Kotkan kaupungin päiväkodissa ja ne toteutettiin kahvipöytäkeskustelun muodossa. Haastattelut tallennettiin kahteen nauhoitusvälineeseen, jonka jälkeen ne litteroitiin ja luokiteltiin omien kysymystensä alle. Vastauksia vertailtiin keskenään ja yhtäläisyydet kirjattiin tähän opinnäytetyöhön.
Päiväkodin työntekijöiden näkemysten mukaan pienryhmän sosiaalinen toimintaympäristö tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista kokonaisvaltaisesti. Pienryhmässä lapsen havainnointi ja sitä kautta lapsen taitoja tukevan toiminnan suunnittelu on helpompaa. Pienryhmässä myös lapsen sosiaaliset taidot sekä ryhmässä toimimisen taidot kehittyvät paremmin. Toimivassa pienryhmässä toteutuu turvallinen ympäristö, jossa epäonnistuminen on sallittua ja jokainen uskaltaa harjoitella taitojaan. Työntekijät kokivat, että he voivat vaikuttaa pienryhmän sosiaaliseen toimintaympäristöön havainnoimalla, ohjaamalla, ennakoimalla, kannustamalla ja menemällä toimintaan mukaan.