Tuotemyynnin kehittäminen kauneushoitolassa
Lautiainen, Tytti (2017)
Lautiainen, Tytti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816741
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kauneushoitola Beauty Salon & Shop Satu voisi lisätä tuotteidensa myyntiä. Kauneushoitolassa oli säännöllinen asiakasvirta, joka koostui pääsääntöisesti kauneushoidoissa käyvistä asiakkaista, mutta tuotemyynti ei ollut toivotulla tasolla. Tuotemyynnin lisäämiseksi tutkimuksessa päätettiin kartoittaa asiakkaiden ostokäyttäytymistä sekä heidän käyttämiään markkinointiviestinnän kanavia.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmäksi kyselylomake. Kysely toteutettiin jakamalla kahden viikon ajan lomakkeita kauneushoitolassa asioiville asiakkaille. Tavoitteena oli saada vähintään 100 vastastausta, joka täyttyi lopullisen tuloksen ollessa 113 vastausta. Tuloksien esittämiseen käytettiin suoria jakaumia sekä ristiintaulukointeja ja tulosten luotettavuuden testaamiseen Khiin neliö-testiä.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakkaat ostavat kauneudenhoitotuotteita useimmiten marketeista sekä kauneudenhoidon erikoisliikkeistä. Suosituimmiksi sekä useimmiten käytetyiksi kauneudenhoitotuotteiksi osoittautuivat kasvojenhoitotuotteet. Ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä merkittävimmiksi nousivat tuotteen laatu ja hinta sekä aiemmat käyttökokemukset tuotteesta. Kauneudenhoitotuotteista etsittiin tietoa eniten kysymällä kauneushoitolan tai myymälän henkilökunnalta ja etsimällä tietoa hakukoneista tai sosiaalisesta mediasta. Mieluiten tietoa kauneudenhoitotuotteista vastaanotettiin hoitolan henkilökunnalta.
Tuloksista saatiin vastaus siihen, mihin tuotteisiin toimeksiantajan kannattaisi jatkossa myymälässään panostaa. Lisäksi tulokset vahvistivat toimeksiantajan ajatusta panostaa markkinointiviestinnässään sosiaalisen median puolelle. Uutena tietona toimeksiantaja sai tiedon siitä, kuinka tärkeä osa markkinointiviestintää henkilökunta on.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmäksi kyselylomake. Kysely toteutettiin jakamalla kahden viikon ajan lomakkeita kauneushoitolassa asioiville asiakkaille. Tavoitteena oli saada vähintään 100 vastastausta, joka täyttyi lopullisen tuloksen ollessa 113 vastausta. Tuloksien esittämiseen käytettiin suoria jakaumia sekä ristiintaulukointeja ja tulosten luotettavuuden testaamiseen Khiin neliö-testiä.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakkaat ostavat kauneudenhoitotuotteita useimmiten marketeista sekä kauneudenhoidon erikoisliikkeistä. Suosituimmiksi sekä useimmiten käytetyiksi kauneudenhoitotuotteiksi osoittautuivat kasvojenhoitotuotteet. Ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä merkittävimmiksi nousivat tuotteen laatu ja hinta sekä aiemmat käyttökokemukset tuotteesta. Kauneudenhoitotuotteista etsittiin tietoa eniten kysymällä kauneushoitolan tai myymälän henkilökunnalta ja etsimällä tietoa hakukoneista tai sosiaalisesta mediasta. Mieluiten tietoa kauneudenhoitotuotteista vastaanotettiin hoitolan henkilökunnalta.
Tuloksista saatiin vastaus siihen, mihin tuotteisiin toimeksiantajan kannattaisi jatkossa myymälässään panostaa. Lisäksi tulokset vahvistivat toimeksiantajan ajatusta panostaa markkinointiviestinnässään sosiaalisen median puolelle. Uutena tietona toimeksiantaja sai tiedon siitä, kuinka tärkeä osa markkinointiviestintää henkilökunta on.