Yhteistä yhtyettä kehittäen : Yhtyeopetuksen kehittäminen yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteiden mukaisesti
Löhönen, Pekka (2017)
Löhönen, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217669
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pohdin ja suunnitelen, miten yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita ja metodeja voidaan käyttää työssä tehtyjen havaintojen ja suunnitelmien mukaisesti AMK-tason yhtyeopetuksessa.
Työ on toteutettu muistelemalla omia yhtyeoppimiskokemuksiani sekä kehittämällä yhteistoiminnalliseen oppimiseen perustuvuia yhtyeopetusmenetelmiä. Totesin, että yhteistoiminnallisuutta voidaan hyödyntää myös yhtyeopetuksessa, joskin tällöin opetuksen fokus on hieman eri asioissa, kuin perinteisillä tavoilla toteutetussa yhtyeopetuksessa.
Opinnäytetyössä kehitin kaksi yhtyeopetuskonseptia, joita esittelen case-esimerkkien avulla. Ensimmäinen näistä on yhtyeopetuskokonaisuus, joka painottuu jo olemassaolevan musiikin uudelleensovittamiseen. Tämä kokonaisuus on muokattavissa myös niin, että sovittamisen sijaan jo olemassaolevaa musiikkia käytetään referenssinä säveltämisessä.
Toinen, ”Vuosikurssibändi” -nimellä kulkeva kokonaisuus keskittyy enemmän yhtyeen kehittämiseen ja ylläpitoon sekä taiteelliselta, mutta myös käytännölliseltä kannalta yhdistäen opetuskokonaisuuteen myös muiden oppiaineiden, kuten markkinoinnin ja studiotyöskentelyn sisältöjä.
Pohdinnassa tulin myös siihen lopputulokseen, että yhtyeopetus on yhteistoiminnallista, jos oppijat suunnittelevat kurssin sisältöä yhdessä opettajan kanssa laatien myös yhteiset pelisäännöt ja käytänteet ja yhtyeessä vallitsee dialoginen ilmapiiri, jossa vertaisoppimista pääsee tapahtumaan.
Lopputuloksena onnistuin kehittämään yhteistoiminnallisia yhtyeopetuskokonaisuuksia, jotka täyttävät myös ammattikorkeakouluopinnoille yleisesti annetut vaatimukset.
Työ on toteutettu muistelemalla omia yhtyeoppimiskokemuksiani sekä kehittämällä yhteistoiminnalliseen oppimiseen perustuvuia yhtyeopetusmenetelmiä. Totesin, että yhteistoiminnallisuutta voidaan hyödyntää myös yhtyeopetuksessa, joskin tällöin opetuksen fokus on hieman eri asioissa, kuin perinteisillä tavoilla toteutetussa yhtyeopetuksessa.
Opinnäytetyössä kehitin kaksi yhtyeopetuskonseptia, joita esittelen case-esimerkkien avulla. Ensimmäinen näistä on yhtyeopetuskokonaisuus, joka painottuu jo olemassaolevan musiikin uudelleensovittamiseen. Tämä kokonaisuus on muokattavissa myös niin, että sovittamisen sijaan jo olemassaolevaa musiikkia käytetään referenssinä säveltämisessä.
Toinen, ”Vuosikurssibändi” -nimellä kulkeva kokonaisuus keskittyy enemmän yhtyeen kehittämiseen ja ylläpitoon sekä taiteelliselta, mutta myös käytännölliseltä kannalta yhdistäen opetuskokonaisuuteen myös muiden oppiaineiden, kuten markkinoinnin ja studiotyöskentelyn sisältöjä.
Pohdinnassa tulin myös siihen lopputulokseen, että yhtyeopetus on yhteistoiminnallista, jos oppijat suunnittelevat kurssin sisältöä yhdessä opettajan kanssa laatien myös yhteiset pelisäännöt ja käytänteet ja yhtyeessä vallitsee dialoginen ilmapiiri, jossa vertaisoppimista pääsee tapahtumaan.
Lopputuloksena onnistuin kehittämään yhteistoiminnallisia yhtyeopetuskokonaisuuksia, jotka täyttävät myös ammattikorkeakouluopinnoille yleisesti annetut vaatimukset.