Eri toimijoiden kokemukset yhteistyöstä Valteri-koulu Mikaelin tukijaksoilla
Helanneva, Sirpa; Vaak, Niina (2017)
Helanneva, Sirpa
Vaak, Niina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317905
Tiivistelmä
Nykyajan koulumaailmassa huomioidaan erilainen oppiminen ja sen asettamat vaatimukset opetusmetodeille, oppimisympäristöille sekä oppilaiden sijoittamisille. Erilaisten psyykkisten ja fyysisten häiriöiden mukanaan tuomat erityistarpeet huomioidaan erityispedagogisilla menetelmillä ja ratkaisut räätälöidään yksilöllisesti. Tavoitteena on huomioida oppilaan vahvuuksia ja vahvistaa toimintakykyä sekä mahdollistaa opiskelu omassa lähikoulussaan tutussa ryhmässä ja toimintaympäristössä.
Opinnäytetyön tilaajana oli Valteri-koulu Mikael, jonka tehtävänä on täydentää sekä kunnallisia että alueellisia oppimisen ja koulunkäynnin erilaisia tuen tarpeita. Tavoitteena on lähikouluperiaatteen tukemisen toteutuminen. Valteri-koulun kaikki oppilaat ovat erityisen tuen tarpeessa.
Tässä opinnäytetyössä päätettiin käyttää kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimusmenetelmään. Tutkimuksen aineistokeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, jolla kerättiin opettajien kokemuksia koulujen välisestä työskentelystä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja tuoda esille opettajien ja henkilökunnan omia kokemuksia koulujen välisestä yhteistyöstä tukijakson aikana. Opinnäytetyö keskittyi 1-6 viikon mittaisen tukijakson aikana tapahtuvaan moniammatilliseen yhteistyöhön.
Tuloksina saatiin kokemuksia tukijakson käytännön järjestelyistä ja johtopäätöksinä huomattiin sisäisen tiedonsiirron tärkeys ja tukijakson hajauttaminen. Yhteistyön merkitys korostui lähikoulun ja Valteri-koulun välillä, aiemmin ei tiivisti yhteistyötä tehty kartoituspalaverien lisäksi. Tukijakson hajauttaminen tuli uutena käytäntönä esille, jonka toteutus oli vasta alkamassa. Erityispedagogisten metodien siirtäminen työkaluksi lähikouluun opetuksen tueksi koettiin tärkeäksi.
Opinnäytetyön tilaajana oli Valteri-koulu Mikael, jonka tehtävänä on täydentää sekä kunnallisia että alueellisia oppimisen ja koulunkäynnin erilaisia tuen tarpeita. Tavoitteena on lähikouluperiaatteen tukemisen toteutuminen. Valteri-koulun kaikki oppilaat ovat erityisen tuen tarpeessa.
Tässä opinnäytetyössä päätettiin käyttää kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimusmenetelmään. Tutkimuksen aineistokeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, jolla kerättiin opettajien kokemuksia koulujen välisestä työskentelystä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja tuoda esille opettajien ja henkilökunnan omia kokemuksia koulujen välisestä yhteistyöstä tukijakson aikana. Opinnäytetyö keskittyi 1-6 viikon mittaisen tukijakson aikana tapahtuvaan moniammatilliseen yhteistyöhön.
Tuloksina saatiin kokemuksia tukijakson käytännön järjestelyistä ja johtopäätöksinä huomattiin sisäisen tiedonsiirron tärkeys ja tukijakson hajauttaminen. Yhteistyön merkitys korostui lähikoulun ja Valteri-koulun välillä, aiemmin ei tiivisti yhteistyötä tehty kartoituspalaverien lisäksi. Tukijakson hajauttaminen tuli uutena käytäntönä esille, jonka toteutus oli vasta alkamassa. Erityispedagogisten metodien siirtäminen työkaluksi lähikouluun opetuksen tueksi koettiin tärkeäksi.