Sidosryhmätyytyväisyyskysely Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen ensihoitopalvelulle
Karhu, Elina; Laurikainen, Maija; Stranden, Petra (2017)
Karhu, Elina
Laurikainen, Maija
Stranden, Petra
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117513
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ja pilotoida tyytyväisyyskysely, jolla selvitetään sidosryhmien tyytyväisyyttä Kanta-Hämeen ensihoitopalvelun kanssa tehtyyn yhteistyöhön. Tavoitteena oli, että Kanta-Hämeen ensihoitopalvelu pystyy hyödyntämään kyselyä opinnäytetyön valmistuttua. Tyytyväisyyskyselyn avulla Kanta-Hämeen ensihoitopalvelu pystyy kehittämään ensihoidon ja sidosryhmien välistä yhteistyötä sekä kiinnittämään enemmän huomiota omaan toimintaansa. Kyselyyn osallistuviksi sidosryhmiksi valittiin hätäkeskus, pelastustoimi, poliisi, sosiaalitoimi ja sairaaloiden päivystyspoliklinikat.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tehtävänä oli selvittää teoriatiedon avulla sidosryhmäyhteistyön tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Toisena tehtävänä oli laatia kyselyyn kattavat kysymykset teoriatiedon pohjalta. Kolmantena tehtävänä oli pilotoida kysely sekä kerätä palautetta kyselyn toimivuudesta. Neljäntenä tehtävänä kyselyä muokattiin pilotoinnissa saadun palautteen perusteella. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu ensihoidon sidosryhmäyhteistyöhön vaikuttavista tiedoista, jotka on kerätty internetistä ja kirjallisuudesta saaduista tie-doista sekä tutkimuksista.
Kyselylomake lähetettiin pilotoitavaksi kaikille aiemmin määritetyille sidosryhmille, minkä jälkeen saadut palautteet käytiin läpi. Palautteen perusteella kyselylomake muokattiin viimeisteltyyn versioon. Kyselylomakkeesta saadussa palautteessa nousi esiin tällaisten tutkimusten tärkeys. Osa vastaajista koki vastaamisen hankalaksi, sillä mielipiteeseen vaikutti koko ensihoitopalvelun arvioinnin sijaan yksittäisen henkilön arviointi. Suurimmaksi osaksi kysymykset olivat vastaajien mielestä helppo ymmärtää ja hyödyllisiä.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tehtävänä oli selvittää teoriatiedon avulla sidosryhmäyhteistyön tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Toisena tehtävänä oli laatia kyselyyn kattavat kysymykset teoriatiedon pohjalta. Kolmantena tehtävänä oli pilotoida kysely sekä kerätä palautetta kyselyn toimivuudesta. Neljäntenä tehtävänä kyselyä muokattiin pilotoinnissa saadun palautteen perusteella. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu ensihoidon sidosryhmäyhteistyöhön vaikuttavista tiedoista, jotka on kerätty internetistä ja kirjallisuudesta saaduista tie-doista sekä tutkimuksista.
Kyselylomake lähetettiin pilotoitavaksi kaikille aiemmin määritetyille sidosryhmille, minkä jälkeen saadut palautteet käytiin läpi. Palautteen perusteella kyselylomake muokattiin viimeisteltyyn versioon. Kyselylomakkeesta saadussa palautteessa nousi esiin tällaisten tutkimusten tärkeys. Osa vastaajista koki vastaamisen hankalaksi, sillä mielipiteeseen vaikutti koko ensihoitopalvelun arvioinnin sijaan yksittäisen henkilön arviointi. Suurimmaksi osaksi kysymykset olivat vastaajien mielestä helppo ymmärtää ja hyödyllisiä.