Feedback på arbetsplatsen : från medarbetare till medarbetare
Öfverström-Sundqvist, Yvonne; Mattsson, Linda (2017)
Öfverström-Sundqvist, Yvonne
Mattsson, Linda
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418020
Tiivistelmä
Feedback är ett verktyg för arbetsgrupper och genom regelbunden feedback blir organisationen mer effektiv och lönsam. En öppen feedbackkultur förebygger även sjukfrånvaro och mobbning samt bidrar till personlig kompetensutveckling på arbetsplatsen.
Det här examensarbetet handlar om feedback mellan medarbetare med utgångspunkt i forskning och litteratur samt genom en enkätundersökning och workshopsarbete. Examensarbetet inleddes med en enkätundersökning för att kartlägga utvecklingsbehovet för medarbetarfeedback.
Till enkäten valdes även frågor som handlade om hur arbetsgruppen upplevde feedbackkulturen på arbetsplatsen. Tre workshoppar har hållits och de grundade sig på resultatet från enkäten. Den arbetsgrupp som deltog i undersökningen arbetar inom en offentlig organisation med barnskyddsarbete, och har varit delaktig i hela arbetsprocessen.
Examensarbetets syfte är att undersöka behovet av medarbetarfeedback på arbetsplatsen och målsättningen är att skapa en modell för medarbetarfeedback.
Från workshopsarbetet utformades tillsammans med arbetsgruppen en modell för feedback, och modellen delades sedan upp i två delar; en för uppskattande feedback och en för utvecklande feedback. Modellen är ett konkret verktyg med en tillhörande handbok för hur medarbetare ger varandra feedback på arbetsplatsen.
Modellen är en generell modell som kan användas inom alla organisationer av medarbetare. Resultatet från enkätundersökningen visade att medarbetare önskade få mera feedback från varandra och att feedback är viktigt. Undersökningen visade också att det inte fanns ett naturligt utrymme för feedback på arbetsplatsen. Resultatet från workshopparna visade att arbetsgruppen behövde konkreta exempel på hur medarbetare ger varandra feedback och att regelbundna feedbackmöten behövs för att implementera en fungerande feedbackkultur på arbetsplatsen.
Det här examensarbetet handlar om feedback mellan medarbetare med utgångspunkt i forskning och litteratur samt genom en enkätundersökning och workshopsarbete. Examensarbetet inleddes med en enkätundersökning för att kartlägga utvecklingsbehovet för medarbetarfeedback.
Till enkäten valdes även frågor som handlade om hur arbetsgruppen upplevde feedbackkulturen på arbetsplatsen. Tre workshoppar har hållits och de grundade sig på resultatet från enkäten. Den arbetsgrupp som deltog i undersökningen arbetar inom en offentlig organisation med barnskyddsarbete, och har varit delaktig i hela arbetsprocessen.
Examensarbetets syfte är att undersöka behovet av medarbetarfeedback på arbetsplatsen och målsättningen är att skapa en modell för medarbetarfeedback.
Från workshopsarbetet utformades tillsammans med arbetsgruppen en modell för feedback, och modellen delades sedan upp i två delar; en för uppskattande feedback och en för utvecklande feedback. Modellen är ett konkret verktyg med en tillhörande handbok för hur medarbetare ger varandra feedback på arbetsplatsen.
Modellen är en generell modell som kan användas inom alla organisationer av medarbetare. Resultatet från enkätundersökningen visade att medarbetare önskade få mera feedback från varandra och att feedback är viktigt. Undersökningen visade också att det inte fanns ett naturligt utrymme för feedback på arbetsplatsen. Resultatet från workshopparna visade att arbetsgruppen behövde konkreta exempel på hur medarbetare ger varandra feedback och att regelbundna feedbackmöten behövs för att implementera en fungerande feedbackkultur på arbetsplatsen.