Markkinointi brändäyksen tukena : case mörsky
Mörsky, Laura (2017)
Mörsky, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110116505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110116505
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia brändäystä tukevia myynti- ja markkinointikeinoja käsityöalalla. Tavoitteena oli selvittää millä keinoin Turun seudulla designin parissa toimivat yritykset ovat onnistuneet brändäyksessä ja kasvussa.
Opinnäytetyön ensimmäinen teoriaosuus käsittelee brändäystä yleisesti, painottuen henkilöbrändiin. Toisessa teoriaosuudessa keskitytään yrityksen alun sisäisiin ja ulkoisiin analyyseihin, joilla kasvuyritys saa haettua varmuutta yritystoiminnan kannattavuudelle. Lisäksi toinen teoriaosuus pitää sisällään teoriaa markkinoinnin perinteisistä kilpailukeinoista.
Opinnäytetyön tutkimusosuus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Haastattelut tehtiin neljälle Turun alueella toimivalle yritykselle.
Tutkimuksessa selvisi, että uuden yrittäjän tulee olla aktiivinen ja panostaa vahvasti henkilöbrändiin, jotta on mahdollisuuksia saada nimeä ja tehdä sitä kautta kasvua. Markkinointikeinoista ”word of mouth” eli puskaradio on luovalla alalla korvaamaton. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta opinnäytetyön toimeksiantajan ”mörskyn” on mahdollista onnistua brändäyksessä.
Opinnäytetyön ensimmäinen teoriaosuus käsittelee brändäystä yleisesti, painottuen henkilöbrändiin. Toisessa teoriaosuudessa keskitytään yrityksen alun sisäisiin ja ulkoisiin analyyseihin, joilla kasvuyritys saa haettua varmuutta yritystoiminnan kannattavuudelle. Lisäksi toinen teoriaosuus pitää sisällään teoriaa markkinoinnin perinteisistä kilpailukeinoista.
Opinnäytetyön tutkimusosuus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Haastattelut tehtiin neljälle Turun alueella toimivalle yritykselle.
Tutkimuksessa selvisi, että uuden yrittäjän tulee olla aktiivinen ja panostaa vahvasti henkilöbrändiin, jotta on mahdollisuuksia saada nimeä ja tehdä sitä kautta kasvua. Markkinointikeinoista ”word of mouth” eli puskaradio on luovalla alalla korvaamaton. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta opinnäytetyön toimeksiantajan ”mörskyn” on mahdollista onnistua brändäyksessä.