Sosionomi- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia oppimisesta simulaatio-oppimisympäristössä
Lehto, Elisa; Koistinen, Katariina (2017)
Lehto, Elisa
Koistinen, Katariina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418092
Tiivistelmä
Hoitotyön ja sosiaalialan koulutukseen on tullut viimevuosina muutoksia. Uusia oppimisympäristöjä ja teknologiaa on alettu hyödyntää koulutuksissa ja opetuksessa. Lahden ammattikorkeakoulun uusi simulaatiokeskus avattiin vuonna 2013. Tuolloin sosionomikoulutuksessa alettiin hyödyntää simulaatio-opetusta. Sairaanhoitajakoulutus aloitti Lahden ammattikorkeakoulussa ensimmäisenä simulaatiokoulutuksen vuonna 2012. Simulaatio-opetuksen on osoitettu auttavan opiskelijoita tiedon analysointitaitojen, kliinisen päätöksenteon taitojen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Harkinnanvarainen näyte oli kuusi opiskelijaa (N=6), joista kolme oli sosionomiopiskelijoita ja kolme sairaanhoitajaopiskelijoita. Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoidut teemahaastattelut. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat kokevat oppimisen simulaatio-oppimisympäristössä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa simulaatio-opetuksen kehittämiseen. Tutkimusteemoina oli: sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijoiden kokemuksia oppimisesta simulaatio-oppimisympäristössä, tekijät jotka simulaatiossa edistävät oppimista, tekijät jotka simulaatiossa estävät oppimista
Tutkimustulosten mukaan hyvin suunniteltu ja toteutettu simulaatio-opetus koettiin hyväksi opetusmenetelmäksi. Tutkimuksessa ilmeni, että simulaatiossa on vielä kuitenkin kehitettävää. Sosionomien simulaatioissa ilmeni suurempaa variaatiota kuin sairaanhoitajilla. Etenkin sosionomit toivoivat, että simulaatiota hyödynnettäisiin opetuksessa enemmän.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Harkinnanvarainen näyte oli kuusi opiskelijaa (N=6), joista kolme oli sosionomiopiskelijoita ja kolme sairaanhoitajaopiskelijoita. Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoidut teemahaastattelut. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat kokevat oppimisen simulaatio-oppimisympäristössä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa simulaatio-opetuksen kehittämiseen. Tutkimusteemoina oli: sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijoiden kokemuksia oppimisesta simulaatio-oppimisympäristössä, tekijät jotka simulaatiossa edistävät oppimista, tekijät jotka simulaatiossa estävät oppimista
Tutkimustulosten mukaan hyvin suunniteltu ja toteutettu simulaatio-opetus koettiin hyväksi opetusmenetelmäksi. Tutkimuksessa ilmeni, että simulaatiossa on vielä kuitenkin kehitettävää. Sosionomien simulaatioissa ilmeni suurempaa variaatiota kuin sairaanhoitajilla. Etenkin sosionomit toivoivat, että simulaatiota hyödynnettäisiin opetuksessa enemmän.