Modernin auton tietotekniikka
Kärkinen, Sauli (2017)
Kärkinen, Sauli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418111
Tiivistelmä
Nykyautoissa tietotekniikan osuus on suuri; lähes jokainen auton sisällä oleva osa käyttää hyödykseen jollakin tavalla tietotekniikkaa. Autojen tietotekniikka on kehittynyt aikana moottorin ohjauksesta monien järjestelmien ohjaukseen. Tietotekniikan tehtävänä autossa on huolehtia järjestelmien aikataulutetusta ja oikeanlaisesta toiminnasta, auton turvallisuudesta, viestimisestä kuljettajan ja auton välillä sekä monista muista toiminnallisuuksista. Auton sisäinen tietotekniikka lisääntyy koko ajan kovaa vauhtia uusien ominaisuuksien myötä. Kaikista nykyautoista löytyy jonkinlainen tiedonsiirtoväylä, koska väyliä on monenlaisia, näiden välille on kehitetty ympäristö, joka toimii kaikkien väylien välillä (AUTOSAR). Nykyautossa voi olla elektronisia ohjausyksiköitä noin 100 kappaletta.
Insinöörityöni aloittaa kuvaus tietotekniikan historiasta autoissa; kuinka tietotekniikka on saanut alkunsa ajoneuvojen kehittyessä ja miten se on kehittynyt nykyaikaan tullessa. Lisäksi käsittelen nykyautojen tietoteknisiä ratkaisuja, joilla tarkoitetaan esimerkiksi erilaisia väyläjärjestelmiä (OBD-, CAN-, FlexRay-, LVDS-, Ethernet- ja IP- verkot sekä AUTOSARympäristö). Kerron myös väylien moduuleista (elektroniset ohjausyksiköt), jotka kommunikoivat keskenään kaikista autoissa tapahtuvista tapahtumista. Työssäni kuvataan myös autojen tulevaisuutta tietotekniikan suhteen sekä tulevaisuuden haasteita ja tapahtumia. Lopuksi kerroin autojen tietoteknisistä turvallisuusratkaisuista, joita ovat muun muassa OnStar ja LoJack.
Insinöörityöni aloittaa kuvaus tietotekniikan historiasta autoissa; kuinka tietotekniikka on saanut alkunsa ajoneuvojen kehittyessä ja miten se on kehittynyt nykyaikaan tullessa. Lisäksi käsittelen nykyautojen tietoteknisiä ratkaisuja, joilla tarkoitetaan esimerkiksi erilaisia väyläjärjestelmiä (OBD-, CAN-, FlexRay-, LVDS-, Ethernet- ja IP- verkot sekä AUTOSARympäristö). Kerron myös väylien moduuleista (elektroniset ohjausyksiköt), jotka kommunikoivat keskenään kaikista autoissa tapahtuvista tapahtumista. Työssäni kuvataan myös autojen tulevaisuutta tietotekniikan suhteen sekä tulevaisuuden haasteita ja tapahtumia. Lopuksi kerroin autojen tietoteknisistä turvallisuusratkaisuista, joita ovat muun muassa OnStar ja LoJack.