Poltetun maan tuolla puolen : Post-apokalyptinen maailmanrakennus
Joutsi, Antti (2017)
Joutsi, Antti
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618181
Tiivistelmä
Maailmanrakennuksella tarkoitetaan erityisesti tieteisfiktion ja fantasian kontekstissa tapahtuvaa kokonaisten maailmojen luomista. Taustatutkimus on olennainen osa maailmanrakennusta myös mielikuvituksellisemmissa asetelmissa, sillä maailma voi tuntua epäuskottavalta, mikäli aiheen taustatutkimuksessa on puutteita.
Tämän opinnäytetyöprojektin tavoitteena oli toteuttaa post-apokalyptinen twin stick -räiskintäpeli. Produktiivinen osa oli kaksijakoinen, käsittäen pelin maailmanrakennuksen sekä peli-ideaan soveltuvan pelimoottorin ohjelmoinnin GameMaker: Studio -pelinteko-ohjelmalla, GameMaker Language (GML) -skriptauskieltä käyttäen.
Opinnäytetyön tutkimuksen aiheena oli pohtia kuinka luoda uskottava apokalyptinen skenaario, joka on paitsi genreuskollinen, myös inspiraation lähteistä itsenäinen ja oma persoonallinen kokonaisuutensa. Tutkimus pyrki selvittämään, mitkä tekijät ovat olleet reaalimaailman yhteiskuntien romahdusten taustalla, sekä vertailla laadullisen sisällön analyysin avulla minkälaisia teemoja post-apokalyptisen ja dystopisen genren elokuvissa on käsitelty.
Tutkimuksen myötä paljastui, etteivät genren elokuvat ole erityisen hyvä lähde realismin tavoitteluun, mutta ovat kuitenkin korvaamaton apu mielenkiintoisten asetelmien, käsiteltävien teemojen ja visuaalisuuden suunnittelussa.
Lopullisena produktiona toteutui pelidemo, joka demonstroi pelimoottorin toiminnallisuutta, pelin tunnelmaa ja graafista tyyliä. Maailmanrakennusprosessin lopputulos on esitelty opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa.
Tämän opinnäytetyöprojektin tavoitteena oli toteuttaa post-apokalyptinen twin stick -räiskintäpeli. Produktiivinen osa oli kaksijakoinen, käsittäen pelin maailmanrakennuksen sekä peli-ideaan soveltuvan pelimoottorin ohjelmoinnin GameMaker: Studio -pelinteko-ohjelmalla, GameMaker Language (GML) -skriptauskieltä käyttäen.
Opinnäytetyön tutkimuksen aiheena oli pohtia kuinka luoda uskottava apokalyptinen skenaario, joka on paitsi genreuskollinen, myös inspiraation lähteistä itsenäinen ja oma persoonallinen kokonaisuutensa. Tutkimus pyrki selvittämään, mitkä tekijät ovat olleet reaalimaailman yhteiskuntien romahdusten taustalla, sekä vertailla laadullisen sisällön analyysin avulla minkälaisia teemoja post-apokalyptisen ja dystopisen genren elokuvissa on käsitelty.
Tutkimuksen myötä paljastui, etteivät genren elokuvat ole erityisen hyvä lähde realismin tavoitteluun, mutta ovat kuitenkin korvaamaton apu mielenkiintoisten asetelmien, käsiteltävien teemojen ja visuaalisuuden suunnittelussa.
Lopullisena produktiona toteutui pelidemo, joka demonstroi pelimoottorin toiminnallisuutta, pelin tunnelmaa ja graafista tyyliä. Maailmanrakennusprosessin lopputulos on esitelty opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa.