Lapset ensin -kesäleiri : Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet leiritoiminnassa
Mäkelä, Sannamari; Kurru, Mervi (2017)
Mäkelä, Sannamari
Kurru, Mervi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618205
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Järvi-Suomen piiri ry. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida kesäleiri. Lapset ensin -kesäleiri oli suunnattu 6–12-vuotiaille lapsille. Tavoitteena oli selvittää toimeksiantajalle uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueiden käytettävyyttä leirin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Leiri järjestettiin Vesannon Sompalan leirikeskuksessa viikonloppuleirinä. Leirillä toteutui myös MLL:n Kaveritoiminta.
Toiminnalliseen opinnäytetyöhön liittyi tutkimuksellisia elementtejä. Leirille osallistujia osallistettiin leirin suunnitteluun Webropol-kyselyn kautta sekä arviointiin palautelomakkeen avulla. Suunnittelun tueksi toteutettiin teemahaastattelut ja arviointia tehtiin havainnoinnin ja sisältöanalyysin kautta. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja eteenkin sen oppimisen osa-alueita hyödynnettiin leirin suunnittelussa ja niiden toteutumista havainnoitiin leirin aikana. Kehittämisen työvälineenä käytettiin laatutähteä. Laatutähti on visuaalinen apuväline, jota voidaan hyödyntää laadukkaan työn suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Opinnäytetyönä toteutettu kesäleiri antoi toimeksiantajalle lisää tietoa ja näkemyksiä uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden hyödynnettävyydestä niin leiritoiminnassa, kuin muussakin kolmannen sektorin toiminnan suunnittelussa. Opinnäytetyö tuotti kokemusperäistä tietoa siitä, miten huomioimalla varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja sen oppimisen alueet saadaan suunniteltua monipuolinen ja lasten kehitystä tukeva kokonaisuus.
Tulevaisuudessa opinnäytetyö voisi toimia pohjana tutkimukselle, jossa varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueita käytetään kolmannen sektorin toiminnassa vuosikellon tyyppisenä suunnitteluna. Myös erilaisten oppimisympäristöjen ja pedagogisten työskentelytapojen monipuolistaminen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti olisi kiinnostava jatkotutkimusaihe. Kohderyhmänä jatkotutkimuksessa voisi olla myös esi- ja peruskouluikäiset. Tämän ikäisten osallistuttaminen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin mahdollistaisi myös pitkäkestoisen tutkimuksen.
Toiminnalliseen opinnäytetyöhön liittyi tutkimuksellisia elementtejä. Leirille osallistujia osallistettiin leirin suunnitteluun Webropol-kyselyn kautta sekä arviointiin palautelomakkeen avulla. Suunnittelun tueksi toteutettiin teemahaastattelut ja arviointia tehtiin havainnoinnin ja sisältöanalyysin kautta. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja eteenkin sen oppimisen osa-alueita hyödynnettiin leirin suunnittelussa ja niiden toteutumista havainnoitiin leirin aikana. Kehittämisen työvälineenä käytettiin laatutähteä. Laatutähti on visuaalinen apuväline, jota voidaan hyödyntää laadukkaan työn suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Opinnäytetyönä toteutettu kesäleiri antoi toimeksiantajalle lisää tietoa ja näkemyksiä uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden hyödynnettävyydestä niin leiritoiminnassa, kuin muussakin kolmannen sektorin toiminnan suunnittelussa. Opinnäytetyö tuotti kokemusperäistä tietoa siitä, miten huomioimalla varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja sen oppimisen alueet saadaan suunniteltua monipuolinen ja lasten kehitystä tukeva kokonaisuus.
Tulevaisuudessa opinnäytetyö voisi toimia pohjana tutkimukselle, jossa varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueita käytetään kolmannen sektorin toiminnassa vuosikellon tyyppisenä suunnitteluna. Myös erilaisten oppimisympäristöjen ja pedagogisten työskentelytapojen monipuolistaminen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti olisi kiinnostava jatkotutkimusaihe. Kohderyhmänä jatkotutkimuksessa voisi olla myös esi- ja peruskouluikäiset. Tämän ikäisten osallistuttaminen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin mahdollistaisi myös pitkäkestoisen tutkimuksen.