Asiakasrekisterin keskittäminen : Hajautettu vai keskitetty toimintamalli?
Mäkinen, Petri (2017)
Mäkinen, Petri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718255
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on selvittää kannattaako toimeksiantajan keskittää asiakasrekisterin ylläpidon tehtävä yhteen palveluryhmään. Nykyisessä toimintamallissa jokainen laskutusta hoitava ryhmä tekee myös asiakasrekisterin ylläpidon tehtäviä.
Toimeksiantaja haluaisi helpottaa ja selkeyttää työtehtäviä keskittämällä asiakasrekisterin ylläpidon yhteen palveluryhmään. Nykyisissä ryhmissä ei ole tarpeeksi aikaa ja osaamista, jotta ylläpito olisi sujuvaa.
Toimeksiantaja on Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus, lyhemmin Palkeet. Kyseisestä organisaatiosta ja asiakasrekisterin ylläpidossa käytettävästä järjestelmästä olen kertonut lyhyesti ensin. Myös digitalisaatiosta käydään lyhyesti, koska käsite koskettaa hyvin paljon nykyaikaista taloushallintoa ja sen kehittämistä.
Asiakasrekisterin ylläpidon prosessin käyn tarkkaan läpi, jotta saadaan hyvä yleiskäsitys millainen prosessi yhden asiakastiedon perustaminen ja muokkaaminen järjestelmään on.
Lopuksi vertaillaan hajautettua ja keskitettyä toimintamallia. Otan molempien toimintamallien hyvät ja huonot puolet huomioon ja lopuksi pääsen johtopäätökseen kannattaako asiakasrekisterin ylläpidon keskittäminen yhteen ryhmään vai ei.
Toimeksiantaja haluaisi helpottaa ja selkeyttää työtehtäviä keskittämällä asiakasrekisterin ylläpidon yhteen palveluryhmään. Nykyisissä ryhmissä ei ole tarpeeksi aikaa ja osaamista, jotta ylläpito olisi sujuvaa.
Toimeksiantaja on Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus, lyhemmin Palkeet. Kyseisestä organisaatiosta ja asiakasrekisterin ylläpidossa käytettävästä järjestelmästä olen kertonut lyhyesti ensin. Myös digitalisaatiosta käydään lyhyesti, koska käsite koskettaa hyvin paljon nykyaikaista taloushallintoa ja sen kehittämistä.
Asiakasrekisterin ylläpidon prosessin käyn tarkkaan läpi, jotta saadaan hyvä yleiskäsitys millainen prosessi yhden asiakastiedon perustaminen ja muokkaaminen järjestelmään on.
Lopuksi vertaillaan hajautettua ja keskitettyä toimintamallia. Otan molempien toimintamallien hyvät ja huonot puolet huomioon ja lopuksi pääsen johtopäätökseen kannattaako asiakasrekisterin ylläpidon keskittäminen yhteen ryhmään vai ei.