Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia heidän saamastaan palautteesta harjoittelussa sisätautiosastoilla
Simola, Valtteri; Roms, Mika (2017)
Simola, Valtteri
Roms, Mika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418019
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia heidän saamastaan palautteesta harjoittelussa sisätautiosastoilla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa erään kantahämäläisen sairaalan sisätautiosastoille, jotta palautteenantoa voidaan kehittää osastoilla.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin paperisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake sisälsi kahdeksan avointa kysymystä palautteeseen liittyen. Kyselyn teemoja olivat palautteen laatu, palautteen määrä, palautteenantotilanne sekä palautteenannon kehittäminen. Kyselyyn vastasi 15 opiskelijaa, joista seitsemän oli lähihoitajaopiskelijoita ja kahdeksan sairaanhoitajaopiskelijoita. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista lähestymistapaa.
Tutkimustulosten valossa sisätautiosastoilla on kehitettävää palautteenannon suhteen. Opiskelijat vastasivat saaneensa harjoittelussa niin oppimista edistävää kuin vaikeuttavaakin palautetta. Opiskelijat toivoivat saavansa enemmän palautetta, ja että palaute ilmaistaisiin ystävällisellä tavalla. Myös toive palautteen säännöllisyydestä nousi usein esiin vastauksista. Opiskelijat kokivat palautteenantotilanteet harjoittelussa enimmäkseen onnistuneina. Osa opiskelijoista piti palautevihkoa hyvänä ja osa ongelmallisena, vihkoon opiskelijat kirjoittivat oppimiskokemuksistaan. Osa opiskelijoista kertoi saaneensa vain vähän palautetta vihkoon, tai sitä ei tullut lainkaan. Osalla vastaajista palautevihko ei ollut käytössä harjoittelun aikana.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin paperisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake sisälsi kahdeksan avointa kysymystä palautteeseen liittyen. Kyselyn teemoja olivat palautteen laatu, palautteen määrä, palautteenantotilanne sekä palautteenannon kehittäminen. Kyselyyn vastasi 15 opiskelijaa, joista seitsemän oli lähihoitajaopiskelijoita ja kahdeksan sairaanhoitajaopiskelijoita. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista lähestymistapaa.
Tutkimustulosten valossa sisätautiosastoilla on kehitettävää palautteenannon suhteen. Opiskelijat vastasivat saaneensa harjoittelussa niin oppimista edistävää kuin vaikeuttavaakin palautetta. Opiskelijat toivoivat saavansa enemmän palautetta, ja että palaute ilmaistaisiin ystävällisellä tavalla. Myös toive palautteen säännöllisyydestä nousi usein esiin vastauksista. Opiskelijat kokivat palautteenantotilanteet harjoittelussa enimmäkseen onnistuneina. Osa opiskelijoista piti palautevihkoa hyvänä ja osa ongelmallisena, vihkoon opiskelijat kirjoittivat oppimiskokemuksistaan. Osa opiskelijoista kertoi saaneensa vain vähän palautetta vihkoon, tai sitä ei tullut lainkaan. Osalla vastaajista palautevihko ei ollut käytössä harjoittelun aikana.