Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä median näkymisestä lasten leikeissä päiväkodissa
Lahdenperä, Laura; Rintamäki, Heini (2017)
Lahdenperä, Laura
Rintamäki, Heini
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418065
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä siitä, miten media näkyy lasten leikeissä. Päätutkimusongelmaksi muotoutui miten lisääntynyt median käyttö näkyy 5–6-vuotiaiden lasten leikeissä päiväkodissa. Tutkimuksen alatutkimusongelmiksi tulivat ”Millaisia leikkejä 5–6-vuotiaat lapsen leikkivät päiväkodissa” ja ”Mitä mieltä varhaiskasvatushenkilöstö on mediavälineiden käytön opettamisesta 5–6-vuotiaille lapsille päiväkodissa”. Tutkimuksen tehtävänä on tuoda esille sitä, miten suuri vaikutus medialla nykypäivänä on. Tutkimuksen tarkoituksena on myös herätellä varhaiskasvatushenkilöstöä ja myös vanhempia miettimään omaa median käyttöä ja sitä miten media vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu muun muassa leikin kehitysvaiheista ja merkityksestä, mediakasvatuksesta päiväkodissa sekä median tuomista uhista ja mahdollisuuksista. Keskeisinä käsitteinä ovat leikki, mediakasvatus ja varhaiskasvatus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla kahden päiväkodin varhaiskasvatushenkilöstöltä. Tutkimusaineistoa analysoidaan sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että media näkyy lasten leikeissä. Lasten leikit ovat muuttuneet levottomammiksi, aggressiivisemmiksi, väkivaltaisemmiksi sekä lyhytkestoisemmiksi. Myös ikätasoon soveltumatonta sisältöä, kuten sopimatonta kielenkäyttöä ja aggressiivisuutta näkyy leikeissä silloin tällöin. Varhaiskasvatushenkilöstö kuitenkin koki, että joutuu harvoin puuttumaan leikkitilanteisiin, jossa näkyy aggressiivisuutta tai sopimatonta kielenkäyttöä, jotka ovat lähtöisin lapsille soveltumattomista mediasisällöistä. Pääsääntöisesti varhaiskasvatus henkilöstö pitää hyvänä asiana mediavälineiden käytön opettamista päiväkodissa. Varhaiskasvattajat löysivät myös huonoja puolia mediavälineiden käytön opettamisesta päiväkodissa. Hyviksi puoliksi mainittiin, että se on tasapuolista kaikkia lapsia kohtaan perheen sosioekonomisesta taustasta riippumatta. Huonoiksi puoliksi nostettiin mm. se, että lapset käyttävät mediaa varhaiskasvatushenkilöstön mielestä jo tarpeeksi kotonakin. Sen vuoksi sitä ei tarvitsisi enää päiväkoti-ikäiselle liiaksi opettaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu muun muassa leikin kehitysvaiheista ja merkityksestä, mediakasvatuksesta päiväkodissa sekä median tuomista uhista ja mahdollisuuksista. Keskeisinä käsitteinä ovat leikki, mediakasvatus ja varhaiskasvatus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla kahden päiväkodin varhaiskasvatushenkilöstöltä. Tutkimusaineistoa analysoidaan sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että media näkyy lasten leikeissä. Lasten leikit ovat muuttuneet levottomammiksi, aggressiivisemmiksi, väkivaltaisemmiksi sekä lyhytkestoisemmiksi. Myös ikätasoon soveltumatonta sisältöä, kuten sopimatonta kielenkäyttöä ja aggressiivisuutta näkyy leikeissä silloin tällöin. Varhaiskasvatushenkilöstö kuitenkin koki, että joutuu harvoin puuttumaan leikkitilanteisiin, jossa näkyy aggressiivisuutta tai sopimatonta kielenkäyttöä, jotka ovat lähtöisin lapsille soveltumattomista mediasisällöistä. Pääsääntöisesti varhaiskasvatus henkilöstö pitää hyvänä asiana mediavälineiden käytön opettamista päiväkodissa. Varhaiskasvattajat löysivät myös huonoja puolia mediavälineiden käytön opettamisesta päiväkodissa. Hyviksi puoliksi mainittiin, että se on tasapuolista kaikkia lapsia kohtaan perheen sosioekonomisesta taustasta riippumatta. Huonoiksi puoliksi nostettiin mm. se, että lapset käyttävät mediaa varhaiskasvatushenkilöstön mielestä jo tarpeeksi kotonakin. Sen vuoksi sitä ei tarvitsisi enää päiväkoti-ikäiselle liiaksi opettaa.