Tilitoimiston uuden asiakkuuden haltuunotto
Kortelainen, Lassi (2017)
Kortelainen, Lassi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317948
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on koota toimeksiantajayrityksen käyttöön selkeä ja kattava opas tilitoimiston uuden asiakkuuden haltuunotosta ja sen vaatimista toimenpiteistä. Tarkasteluympäristönä painotutaan Procountor-ohjelmistoon, joka on monipuolinen taloushallinnon sähköinen ohjelma ja joka on myös toimeksiantajayrityksessä käytössä. Toimeksiantajayrityksenä toimii Leinonen Suomi.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuuden tarkoituksena on tukea toiminnallisessa osuudessa käsiteltäviä aiheita ja käsitellä laajasti aihealueen keskeisimmät osa-alueet. Toiminnallinen osa koostuu itse oppaasta, joka on tehty ensisijaisesti toimeksiantajan tarpeita vastaavaksi. Opasta hyödyntäen toimeksiantajayrityksen henkilöstö voi saada tukea uuden asiakkuuden käynnistämiseen ja varmistaa täten kaikkien tarvittavien työvaiheiden sisällyttämisen kyseiseen prosessiin. Viitekehyksenä opinnäytetyössä on toiminut sähköinen taloushallinto, sen automatisoituminen sekä täten sen vaikutukset tilitoimiston ja asiakkaan väliseen toimintaan.
Oppaan muodostamiseksi haastateltiin tilitoimiston asiakkuuksista vastaavia henkilöitä, jotta saatiin kartoitettua toimiston toimintatavat prosessia koskien. Muina lähteinä käytettiin itse ohjelmistontalon antamia ohjeita sekä omaa kokemusta toimintaympäristöstä.
Toiminnallisen osan eli varsinaisen asiakkaan haltuunotto-oppaan lopputuloksena syntyi tiivis, mutta informatiivinen opas, josta tilitoimiston henkilöstö voi nimenomaan Procountor-asiakkuutta käynnistäessä tarkastaa kaikki tärkeimmät työvaiheet prosessiin liittyen.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuuden tarkoituksena on tukea toiminnallisessa osuudessa käsiteltäviä aiheita ja käsitellä laajasti aihealueen keskeisimmät osa-alueet. Toiminnallinen osa koostuu itse oppaasta, joka on tehty ensisijaisesti toimeksiantajan tarpeita vastaavaksi. Opasta hyödyntäen toimeksiantajayrityksen henkilöstö voi saada tukea uuden asiakkuuden käynnistämiseen ja varmistaa täten kaikkien tarvittavien työvaiheiden sisällyttämisen kyseiseen prosessiin. Viitekehyksenä opinnäytetyössä on toiminut sähköinen taloushallinto, sen automatisoituminen sekä täten sen vaikutukset tilitoimiston ja asiakkaan väliseen toimintaan.
Oppaan muodostamiseksi haastateltiin tilitoimiston asiakkuuksista vastaavia henkilöitä, jotta saatiin kartoitettua toimiston toimintatavat prosessia koskien. Muina lähteinä käytettiin itse ohjelmistontalon antamia ohjeita sekä omaa kokemusta toimintaympäristöstä.
Toiminnallisen osan eli varsinaisen asiakkaan haltuunotto-oppaan lopputuloksena syntyi tiivis, mutta informatiivinen opas, josta tilitoimiston henkilöstö voi nimenomaan Procountor-asiakkuutta käynnistäessä tarkastaa kaikki tärkeimmät työvaiheet prosessiin liittyen.