LAPSEN OSALLISUUDEN TOTEUTUMINEN VAPAASSA LEIKISSÄ
Ailio, Lumia; Hukkanen, Noora (2017)
Ailio, Lumia
Hukkanen, Noora
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718258
Tiivistelmä
Ailio, Lumia & Hukkanen Noora. Lapsen osallisuuden toteutuminen vapaassa leikissä. Helsinki. Syksy 2017. 50 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) + lasten-tarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää lasten osallisuuden toteutumista vapaassa leikissä eräässä Norlandia päiväkodissa sekä löytää hyviä tapoja edesauttaa osallisuuden toteutumista vapaassa leikissä. Tutkimuksessa halusimme saada lasten äänet kuuluviin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytimme lasten puolistrukturoituja haastatteluita ja havainnointia ulkopuolisina havainnoitsijoina. Aineisto kerättiin 4–5-vuotiaiden ryhmässä huhti–toukokuun vaihteessa 2017. Aineiston analysointi tehtiin heinäkuussa 2017, ja analysoinnin menetelmänä käytimme teemoittelua.
Yhteistyöpäiväkodissa haastateltujen lasten kokemukset osallisuudesta vapaassa leikissä olivat pääpiirteittäin myönteisiä. Tuloksista ilmeni, että leikkitaulu on iso osa päiväkodin arkea ja lähes kaikki haastateltavat kertoivat, että leikkitaulu on kiva tapa valita leikki. Lapset saivat valita vapaasti leikin sekä leikki-kaverit leikkitaulun avulla. Leikkitaulu sekä lisää että samalla myös rajoittaa lasten osallisuutta. Tuloksista ilmeni myös, että leikkitaulu mahdollisti lasten välisen kiusaamisen. Leikkitaulu on oiva tapa osallistaa lapsia, kunhan he pääsevät mukaan suunnittelemaan sen toteutustapaa. Löysimme vielä monia tapoja osallistaa lapsia vapaassa leikissä. Näitä ovat muun muassa mahdollisuus leikkiä häiriöittä sekä aikuisen tuki ja läsnäolo.
Avainsanat: varhaiskasvatus, päivähoito, osallisuus, vapaa leikki ja 4–5-vuotiaan lapsen kehitys
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää lasten osallisuuden toteutumista vapaassa leikissä eräässä Norlandia päiväkodissa sekä löytää hyviä tapoja edesauttaa osallisuuden toteutumista vapaassa leikissä. Tutkimuksessa halusimme saada lasten äänet kuuluviin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä käytimme lasten puolistrukturoituja haastatteluita ja havainnointia ulkopuolisina havainnoitsijoina. Aineisto kerättiin 4–5-vuotiaiden ryhmässä huhti–toukokuun vaihteessa 2017. Aineiston analysointi tehtiin heinäkuussa 2017, ja analysoinnin menetelmänä käytimme teemoittelua.
Yhteistyöpäiväkodissa haastateltujen lasten kokemukset osallisuudesta vapaassa leikissä olivat pääpiirteittäin myönteisiä. Tuloksista ilmeni, että leikkitaulu on iso osa päiväkodin arkea ja lähes kaikki haastateltavat kertoivat, että leikkitaulu on kiva tapa valita leikki. Lapset saivat valita vapaasti leikin sekä leikki-kaverit leikkitaulun avulla. Leikkitaulu sekä lisää että samalla myös rajoittaa lasten osallisuutta. Tuloksista ilmeni myös, että leikkitaulu mahdollisti lasten välisen kiusaamisen. Leikkitaulu on oiva tapa osallistaa lapsia, kunhan he pääsevät mukaan suunnittelemaan sen toteutustapaa. Löysimme vielä monia tapoja osallistaa lapsia vapaassa leikissä. Näitä ovat muun muassa mahdollisuus leikkiä häiriöittä sekä aikuisen tuki ja läsnäolo.
Avainsanat: varhaiskasvatus, päivähoito, osallisuus, vapaa leikki ja 4–5-vuotiaan lapsen kehitys