Mikä kirkko? Kuka Jeesus? : Digitaalinen oppimispeli rippikouluun
Horttanainen, Simo; Suomalainen, Joni (2017)
Lataukset:
Horttanainen, Simo
Suomalainen, Joni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618201
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Horttanainen, Simo & Suomalainen, Joni. Mikä kirkko? Kuka Jeesus? – Digitaalinen oppimispeli rippikouluun. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2017, 34 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaaja virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Paavalin seurakunnan rippikouluun tuleville nuorille kristinuskon perusasioiden opetusmenetelmä digitaalipelin muodossa. Tavoitteena oli kehittää opetusmenetelmää, jonka avulla kristinuskon perusasiat olisivat opittavissa mielekkäästi toimien yhdessä ryhmän kanssa. Pelistä saatujen tulosten pohjalta oli tarkoitus selvittää, oliko menetelmä mielenkiintoinen ja kannattaako sitä käyttää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työelämälähtöinen. Työelämän yhteistyökumppanimme oli Paavalin seurakunta. Pelissä käytetty kuva ja kirjallinen materiaali tehtiin ja koottiin syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana. Tänä aikana suunniteltiin varsinainen peli ja se testattiin keväällä 2017.
Peli toteutettiin Paavalin seurakunnan tiloissa ja se rakennettiin Seppo-pelialustalle. Pelin kulkua seurattiin tietokoneelta pelialustalla ja Paavalin seurakunnan tiloissa. Pelialustalle tulleet vastaukset taltioitiin myöhempää analysointia varten.
Pelin ohjaamisesta saadun tiedon nojalla voi tehdä johtopäätöksen, että peli toimii hyvänä työvälineenä rippikoulun alkupuolella ja se on luonteeltaan perehdyttävä.
Horttanainen, Simo & Suomalainen, Joni. Mikä kirkko? Kuka Jeesus? – Digitaalinen oppimispeli rippikouluun. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2017, 34 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaaja virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Paavalin seurakunnan rippikouluun tuleville nuorille kristinuskon perusasioiden opetusmenetelmä digitaalipelin muodossa. Tavoitteena oli kehittää opetusmenetelmää, jonka avulla kristinuskon perusasiat olisivat opittavissa mielekkäästi toimien yhdessä ryhmän kanssa. Pelistä saatujen tulosten pohjalta oli tarkoitus selvittää, oliko menetelmä mielenkiintoinen ja kannattaako sitä käyttää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työelämälähtöinen. Työelämän yhteistyökumppanimme oli Paavalin seurakunta. Pelissä käytetty kuva ja kirjallinen materiaali tehtiin ja koottiin syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana. Tänä aikana suunniteltiin varsinainen peli ja se testattiin keväällä 2017.
Peli toteutettiin Paavalin seurakunnan tiloissa ja se rakennettiin Seppo-pelialustalle. Pelin kulkua seurattiin tietokoneelta pelialustalla ja Paavalin seurakunnan tiloissa. Pelialustalle tulleet vastaukset taltioitiin myöhempää analysointia varten.
Pelin ohjaamisesta saadun tiedon nojalla voi tehdä johtopäätöksen, että peli toimii hyvänä työvälineenä rippikoulun alkupuolella ja se on luonteeltaan perehdyttävä.