Luonnon terveysvaikutusten hyödyntäminen aistiesteettömästä näkökulmasta - aistikortit Lehmuskolon asukkaille
Kosonen, Maria-Theresa (2017)
Kosonen, Maria-Theresa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418112
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuottaa lastensuojelulaitos Lehmuskolo Oy:n Jukolan yksikön ohjaajille aistikortit uudeksi työkaluksi lastensuojelun asiakkaina olevien lasten ja nuorten aistikuormien purkamiseksi. Tavoitteena oli kehittää uusi aistiystävällinen menetelmä neuropsykiatristen häiriöiden tueksi, jolla lapset ja nuoret voivat purkaa omaa aistikuormitustaan sosiaalisesti hyväksyttävillä tavoilla epäsopivien tapojen sijasta luontoa apuna käyttäen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin luonnon terveysvaikutuksia sekä aistiesteetöntä näkökulmaa, joita voidaan hyödyntää lastensuojelulaitoksen arjessa. Luonnon aistiesteettömyyttä tarkasteltiin ekopsykologian sekä aistiesteettömyys-määritelmän pohjalta. Opinnäytetyöllä tavoiteltiin positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten käyttäytymiseen sekä heidän kehittymiseensä.
Aistikortit luotiin pääasiallisesti työkaluksi lastensuojelulaitoksen ohjaajien käyttöön. Aistikortteja on viisitoista ja kortit on jaettu kolmeen kategoriaan. Ensimmäisessä kategoriassa on paikallaan tehtäviä mielen harjoitteita, toisessa kategoriassa on kevyitä fyysisiä harjoitteita, jotka yhdistyvät myös mielenharjoitteisiin ja viimeinen kategoria sisältää fyysisesti raskaita harjoitteita, joiden tarkoituksena on parantaa fyysistä kuntoa ja sitä kautta vaikuttaa lasten ja nuorten hyvinvointiin.
Kortit pilotoitiin kolmen fysioterapiaopiskelijan kanssa sekä tämän jälkeen kortit esiteltiin lastensuojelulaitoksen ohjaajille käytännössä. Korttien esittelyn tarkoituksena oli lisätä ohjaajien tietotaitoa luonnon terveysvaikutuksista ja sen aistiesteettömästä näkökulmasta ja opettaa heitä korttien käytössä. Toteutus korttien soveltamisesta ja käytöstä nuorten kanssa jäi ohjaajille itselleen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin luonnon terveysvaikutuksia sekä aistiesteetöntä näkökulmaa, joita voidaan hyödyntää lastensuojelulaitoksen arjessa. Luonnon aistiesteettömyyttä tarkasteltiin ekopsykologian sekä aistiesteettömyys-määritelmän pohjalta. Opinnäytetyöllä tavoiteltiin positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten käyttäytymiseen sekä heidän kehittymiseensä.
Aistikortit luotiin pääasiallisesti työkaluksi lastensuojelulaitoksen ohjaajien käyttöön. Aistikortteja on viisitoista ja kortit on jaettu kolmeen kategoriaan. Ensimmäisessä kategoriassa on paikallaan tehtäviä mielen harjoitteita, toisessa kategoriassa on kevyitä fyysisiä harjoitteita, jotka yhdistyvät myös mielenharjoitteisiin ja viimeinen kategoria sisältää fyysisesti raskaita harjoitteita, joiden tarkoituksena on parantaa fyysistä kuntoa ja sitä kautta vaikuttaa lasten ja nuorten hyvinvointiin.
Kortit pilotoitiin kolmen fysioterapiaopiskelijan kanssa sekä tämän jälkeen kortit esiteltiin lastensuojelulaitoksen ohjaajille käytännössä. Korttien esittelyn tarkoituksena oli lisätä ohjaajien tietotaitoa luonnon terveysvaikutuksista ja sen aistiesteettömästä näkökulmasta ja opettaa heitä korttien käytössä. Toteutus korttien soveltamisesta ja käytöstä nuorten kanssa jäi ohjaajille itselleen.