Conien kehittäminen kaupallisesta näkökulmasta
Torniainen, Saana (2017)
Torniainen, Saana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418110
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten con-tapahtumia voidaan kehittää kaupallisesta näkökulmasta katsottuna. Työn viitekehys käsittelee tapahtumamarkkinointia ja tapahtumatuotantoa. Lisäksi työssä käsitellään conien historiaa ja nykytilannetta. Työssä käsitellään sitä, miten kaupallistaminen tulisi toteuttaa, mitä hyötyjä kaupallistamisesta olisi ja mitä kehityskohteita coneilla ylipäätänsä on.
Aihe valittiin, koska lähi uosina kiinnostus coneja kohtaan on lisääntynyt. Tämä on näkynyt siinä, että tapahtumien liput on myyty entistä nopeammin loppuun. Niinpä coneilla on hyvä tilaisuus kasvaa ja kehittyä.
Työ on aineistolähtöinen laadullinen tutkimus. Tutkimustiedot kerättiin hyödyntäen erilaisia internetlähteitä, kuten conien kotisivuja, sosiaalista mediaa, blogikirjoituksia ja keskustelupalstoja. Työssä analysoitiin kerättyä tutkimusmateriaalia diskurssianalyysin ja sisällön analyysin avulla. Esitetyt kehitysehdotukset pohjautuvat kerättyyn tutkimusmateriaaliin, teoreettiseen taustaan ja conien historiaa ja nykytilannetta koskevaan aineistoon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten con-tapahtumia voitaisiin kehittää kaupalliseen suuntaan, miten kävijät suhtautuisivat mahdolliseen muutokseen ja mitä etuja ja riskejä kaupallistamiseen voi liittyä. Kehitysehdotusten tavoitteena oli tuoda esille asioita, joita tapahtumajärjestäjien tulee ottaa huomioon kehittäessään coneja sekä mitä asioita heidän tulee erityisesti kehittää ja miten kyseisiä asioita voidaan kehittää.
Suomessa ollaan totuttu siihen, että con-tapahtumia järjestetään voittoa tavoittelemattomien yhdistysten toimesta, joten hyvistä kasvumahdollisuuksista huolimatta kaupallistaminen tulee toteuttaa harkiten ja hyvin perustellen. Kaupalliseen toimintaan lähteneet conit ovat kohdanneet paljon kritiikkiä erityisesti heikon viestinnän takia. Voittoa tavoittelevia coneja on myös kritisoitu siitä, että ne hyödyntävät palkallista ja palkatonta työvoimaa. Tapahtumien kaupallistaminen tulee tehdä tavalla, joka ei vieraannuta kävijöitä, ja viestinnän tulee olla läpinäkyvää, tehokasta ja avointa väärinkäsitysten minimoimiseksi.
Opinnäytetyötä ei tehty yhteistyössä minkään conin kanssa eikä kehitysideoiden mahdollinen käyttöönottaminen ole osa tätä opinnäytetyötä.
Aihe valittiin, koska lähi uosina kiinnostus coneja kohtaan on lisääntynyt. Tämä on näkynyt siinä, että tapahtumien liput on myyty entistä nopeammin loppuun. Niinpä coneilla on hyvä tilaisuus kasvaa ja kehittyä.
Työ on aineistolähtöinen laadullinen tutkimus. Tutkimustiedot kerättiin hyödyntäen erilaisia internetlähteitä, kuten conien kotisivuja, sosiaalista mediaa, blogikirjoituksia ja keskustelupalstoja. Työssä analysoitiin kerättyä tutkimusmateriaalia diskurssianalyysin ja sisällön analyysin avulla. Esitetyt kehitysehdotukset pohjautuvat kerättyyn tutkimusmateriaaliin, teoreettiseen taustaan ja conien historiaa ja nykytilannetta koskevaan aineistoon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten con-tapahtumia voitaisiin kehittää kaupalliseen suuntaan, miten kävijät suhtautuisivat mahdolliseen muutokseen ja mitä etuja ja riskejä kaupallistamiseen voi liittyä. Kehitysehdotusten tavoitteena oli tuoda esille asioita, joita tapahtumajärjestäjien tulee ottaa huomioon kehittäessään coneja sekä mitä asioita heidän tulee erityisesti kehittää ja miten kyseisiä asioita voidaan kehittää.
Suomessa ollaan totuttu siihen, että con-tapahtumia järjestetään voittoa tavoittelemattomien yhdistysten toimesta, joten hyvistä kasvumahdollisuuksista huolimatta kaupallistaminen tulee toteuttaa harkiten ja hyvin perustellen. Kaupalliseen toimintaan lähteneet conit ovat kohdanneet paljon kritiikkiä erityisesti heikon viestinnän takia. Voittoa tavoittelevia coneja on myös kritisoitu siitä, että ne hyödyntävät palkallista ja palkatonta työvoimaa. Tapahtumien kaupallistaminen tulee tehdä tavalla, joka ei vieraannuta kävijöitä, ja viestinnän tulee olla läpinäkyvää, tehokasta ja avointa väärinkäsitysten minimoimiseksi.
Opinnäytetyötä ei tehty yhteistyössä minkään conin kanssa eikä kehitysideoiden mahdollinen käyttöönottaminen ole osa tätä opinnäytetyötä.