Asiakastyytyväisyys vieripoliklinikalla : Kysely Oulun Yliopistollisen sairaalan vieripoliklinikan asiakkaille
Lämsä, Meri; Heiskanen, Mira (2017)
Lämsä, Meri
Heiskanen, Mira
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718275
Tiivistelmä
Oulun yliopistollisessa sairaalassa on toiminut varhaisen kotiutumisen mahdollistava vieripoliklinikka syksystä 2014 lähtien, joka mahdollistaa varhaisen kotiutumisen lapsivuodeosastolta ja tarvittavan seurannan kotiutumisen jälkeen. Vieripoliklinikan toiminta on hyvin vakiintunut ja se toimii vuoden jokaisena päivänä, mutta suoranaista tutkittua palautetta asiakkaiden tyytyväisyydestä kyseiseen toimintaan ei oltu kerätty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa vieripoliklinikalla asioivilta synnyttäneiltä äideiltä siitä, kuinka tyytyväisiä he ovat vieripoliklinikkakäynteihin ja siellä saamaansa ohjaukseen. Tavoitteena oli vastauksien pohjalta tuoda esiin mahdollisia kehittämiskohteita henkilökuntaa ja toimintaa ajatellen.
Tietoperustassa kuvataan asiakastyytyväisyyttä, ohjausta hoitotyössä, synnyttäneen- ja vastasyntyneen hoitotyötä sekä kotiutumisessa huomioitavia asioita. Tutkimusmenetelmämme oli kvantitatiivinen menetelmä. Keräsimme aineiston Oulun yliopistollisen sairaalan vieripoliklinikan asiakkailta Webropol-kyselyllä. Tutkimusaikana vieripoliklinikalla asioiville äideille jaettiin saatekirjeitä, jossa oli linkki vastaussivulle. Tutkimukseen vastasi kolme henkilöä. Analysoimme tutkimustulokset tilastollisin menetelmin.
Tutkimusaineistomme jäi vastausajan jatkamisesta huolimatta hyvin niukaksi. Näin ollen tutkimustuloksia ei voida yleistää vieripoliklinikalla asioiviin synnyttäneisiin äiteihin, eikä tutkimustuloksista voida vetää sellaisia luotettavia johtopäätöksiä, joihin määrällisellä tutkimusmetodilla yleensä pyritään. Kolme vastaajaa olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä vieripoliklinikalla asiointiin ja saamaansa ohjaukseen.
Tutkimus ei tuonut merkittävää uutta tietoa aiheesta meille eikä vieripoliklinikan työntekijöille. Muutama yksittäinen kehittämisehdotus saatiin avoimesta vastauskohdasta. Samasta aiheesta voisi toteuttaa uuden tutkimuksen jollain erilaisella kyselymenetelmällä, sillä meidän aineistonkeruumme tällä menetelmällä oli haasteellista.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa vieripoliklinikalla asioivilta synnyttäneiltä äideiltä siitä, kuinka tyytyväisiä he ovat vieripoliklinikkakäynteihin ja siellä saamaansa ohjaukseen. Tavoitteena oli vastauksien pohjalta tuoda esiin mahdollisia kehittämiskohteita henkilökuntaa ja toimintaa ajatellen.
Tietoperustassa kuvataan asiakastyytyväisyyttä, ohjausta hoitotyössä, synnyttäneen- ja vastasyntyneen hoitotyötä sekä kotiutumisessa huomioitavia asioita. Tutkimusmenetelmämme oli kvantitatiivinen menetelmä. Keräsimme aineiston Oulun yliopistollisen sairaalan vieripoliklinikan asiakkailta Webropol-kyselyllä. Tutkimusaikana vieripoliklinikalla asioiville äideille jaettiin saatekirjeitä, jossa oli linkki vastaussivulle. Tutkimukseen vastasi kolme henkilöä. Analysoimme tutkimustulokset tilastollisin menetelmin.
Tutkimusaineistomme jäi vastausajan jatkamisesta huolimatta hyvin niukaksi. Näin ollen tutkimustuloksia ei voida yleistää vieripoliklinikalla asioiviin synnyttäneisiin äiteihin, eikä tutkimustuloksista voida vetää sellaisia luotettavia johtopäätöksiä, joihin määrällisellä tutkimusmetodilla yleensä pyritään. Kolme vastaajaa olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä vieripoliklinikalla asiointiin ja saamaansa ohjaukseen.
Tutkimus ei tuonut merkittävää uutta tietoa aiheesta meille eikä vieripoliklinikan työntekijöille. Muutama yksittäinen kehittämisehdotus saatiin avoimesta vastauskohdasta. Samasta aiheesta voisi toteuttaa uuden tutkimuksen jollain erilaisella kyselymenetelmällä, sillä meidän aineistonkeruumme tällä menetelmällä oli haasteellista.